Siv´s samarbeidsutspill

Politisk samarbeid skapes ikke gjennom mediainvitasjoner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Frp-formann Siv Jensen inviterer stadig KrF og Venstre til regjerings-samtaler. Men politisk samarbeid skapes ikke gjennom mediainvitasjoner. Det skapes gjennom utvist vilje til å finne fram til enighet i aktuelle saker som f. t. miljø, klima, innvandring, distriktstiltak og økonomisk styring.

Statsbudsjettet for 2008 og Klimameldingen vil vise om Frp virkelig er innstilt på å samarbeide med de to sentrumspartiene i nevnte saker. Først når dette er avklart, vil det være troverdig å sette seg ned for samtaler om et fremtidig regjeringssamarbeid.

Det øker heller ikke troverdigheten at samarbeidsutspillet kombineres med utskjelling av de partiene som inviteres til samtaler og utsagn om at Frp ikke vil endre "en tøddel" av sin politikk. Slik tvetydighet gjør det bare vanskeligere å skape klima for et bredt ikke-sosialistisk samarbeid i rikspolitikken. Frp-formannen har derfor noe å lære av de kommuner og fylker som har fått dette til etter årets valg!

Håkon M. Pettersen, Fauske

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**