Halverer midler til frivillighet

Strid om kutt i frivillighetsmidlene stod sentralt da bydelsutvalget skulle vedta budsjettet for Gamle Oslo tirsdag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Ronny Fagereng (V)

Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten

— Jeg vil gjerne vite hvilke prioriteringer venstresida har tenkt til å gjøre når de kutter halvparten av frivillighetsmidlene. Hvem er det som ikke lenger vil få støtte? Er det skolekorpsene, velforeninger eller lokale historielag? For det er uten tvil frivillige organisasjoner og lag som vil tape på dette, sa Høyres Morten Bakke.

Halvering

På tirsdagens budsjettmøte vedtok bydelsutvalget å kutte i frivillighetsmidlene for 2008. I fjor ga Bydel Gamle Oslo 1,4 millioner kroner i frivillighetsmidler, noe som da var det meste i hele Oslo. Imidlertid har bydelen hatt problemer med å fordele alle midlene og i årets budsjett er summen halvert.
Venstre har tidligere hevdet at problemene med å fordele midlene skyldes at bydelen ikke har utlyst at det fortsatt finnes ubrukte midler. I tillegg har det under fordeling på tidligere BU-møter blitt rettet kritikk mot at særlig frivillig arbeid blant innvandrere ikke har fått midler, på grunn av ufullstendige søknader.
Ronny Fagereng (V) har tidligere etterlyst midler fra bydelen til å hjelpe søkere med å utforme søknad om frivillighetsmidler.I budsjettet ble det imidlertid opprettet en stilling som skal bistå i frivillig-/kulturarbeid.

Med lua i hånda

— Beboerne kommer ikke lenger til å få medvirke som aktive kulturskapere i bydelen. At det kuttes så dramatisk i kultur- og frivillighetsmidlene er uakseptabelt for Venstre. Vi har jobbet lenge for at beboerne ikke bare skal bli passive mottakere av kultur. Vi vil være utøvere lokalt, men det vil ikke dere på venstresida være med på. SV sier at de som ønsker å drive med frivillig arbeid nå må komme med lua i hånda og tigge pent om penger, sa Ronny Fagereng (V).

Kasta penger etter folk

-—Frivillighetsmidlene måtte faktisk utlyses på nytt og på nytt, uttalte Olav Svorstøl (R).
— Jeg har sittet i oppvekst- kultur- og nærmiljøkomiteen og behandlet frivillighetssaker i mange år. Det er mange gode saker, men også noen som gir meg en dårlig magefølelse. Det blir litt for lettvint når folk får støtte til et prosjekt de holder på med i kun ett år og aldri leverer regnskap, sa Helge Winsvold (Ap).
— Vi har nærmest kasta penger etter folk. De som arbeider med frivillighet har ingen grunn til å la være å sende søknader, men vi har delt ut midler som ikke har vært i tråd med kriteriene. Vi ønsker ikke at frivillighetsmidler skal brukes til etableringsstøtte for næringslivet eller å fullfinansiere turer. Pengene skal komme hele bydelen til gode, sa Randi Røvik (SV).

Les art. av Maren Thorsen Bleskestad i Østkantavisa

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**