Indrefileten har gått ut på dato

Området rundt Molbekk på Mosseskogen vil jeg påstå er et av de områder, i alle fall i Østfold, som har høyest tetthet av kulturminner. Samtidig er det enkelte som i debatten om utbygging har karakterisert området ned mot Mossesundet som indrefileten av utbyggingstomter i Moss. Venstre mener at datostemplingen på indrefileten har gått ut for lenge siden og at det er på tide at området blir vernet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Alle partiene i bystyret har gitt uttrykk for at de er enige i det. Ut fra Ap, SV og RV sin felles styringsplattform og de uttalelser de har kommet med, skulle en tro at dette ville vært en grei sak å få flertall for. I realiteten er det derimot bare SV og RV av styringsflertallet, som klart og tydelig har uttrykt de samme ønsker om vern av hele området.

Uansett kan jeg her og nå gi dem et offentlig tilbud; De har vært så klare at dersom de virkelig mener alvor så kan hver og en av dem komme til oss samarbeidspartier og lage flertall for vern i morgen. Vi trenger bare en stemme til i bystyret.

Samarbeidspartiene, Venstre, Høyre, FrP, KrF og Pp, har følgende formulering i sin politiske plattform: “I arbeidet med kommunedelplan for området Verket-Kambo, skal samarbeidspartiene sterkt vektlegge de innspill naturlige samarbeidspartnere som velforeninger og interesseorganisasjoner gir i dialog med miljøutvalget i Moss kommune, når det gjelder utbygging og vern i Molbekkområdet fra Røysåsen i sør til Kambo Mølle i nord, fra Mossesundet i vest til den gamle fyllinga i øst.”

Det skulle vel være konkret nok for de fleste. En praktisk løsning kan være å ta med oss Mosseskogen Vel og Kambo Vel og gå på befaring med miljøutvalget. Så kan de vise oss alle kulturvernminnene de har kartlagt. Da tror jeg det blir en relativt enkel sak å fastslå grensen for utbygging. Eller kanskje jeg heller burde si grensen for hvor det ikke skal bygges ut.

Sindre Westerlund Mork
Gruppeleder for Moss Venstre