Leserbrev

Glomfjord Industripark i Meløy er en av de viktigste industriklyngene for Salten-regionen, og bidrar til at Nordland er Norges nest største industrifylke. Industriparken i Glomfjord er svært viktig for folk flest i Meløy-regionen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

I 2007 arbeidet omlag 650 personer i de 15 bedriftene på industriområdet. Mange pendler fra alle hjørner av kommunen og nabokommunene Rødøy og Gildeskål. Flest arbeidsplasser er det i dag ved REC ScanWafer (ca. 180), som produserer silisiumskiver til solcellepaneler, og Yara Glomfjord (ca. 170), som lager mineralgjødsel og kalksalpeter.

Når det nå investeres 1 350 000 000 kr REC SiTech, vil det medføre en økning i arbeidsstokken på ca. 100 personer. Andre bedrifter innen industriparken har også betydelige planer om ekspansjon, og med en arbeidsledighet på 1 prosent, er det ingen tvil om at en del av framtidig arbeidskraft må rekrutteres utenfra. Dette er selvfølgelig meget positivt for lokalmiljøet og gir mange nye muligheter, men også store utfordringer.
Utviklingen i industrien har skjedd så raskt at det ikke har vært mulig å tenke langsiktig når det gjelder kommunikasjoner.

Regjeringen er utrolig flinke til å bruke Glomfjord som eksempel når det gjelder vellykkete omstillinger, men alle omstillinger har sin pris, og det hadde vært på sin plass at kommunen hadde fått noe igjen for sitt engasjement i industrieventyret. Alle regjeringer har skrytt av at de aldri har brukt mer penger på veiutbygging enn nå. Men det er vel naturlig at det må brukes mer penger når både priser og lønninger øker. Hvis ikke den eventyrlige veksten skal stoppe opp MÅ Staten ta sin del og investere i veinettet.

Så ser vi frem til at samferdselsministeren, forhåpentligvis, kommer på besøk og ser på forholdene.

Mari Ann Bjørkli
varaordfører