Venstre krever trafikkplan

Ronny Fagereng (V) mener byråd Peter N. Myhre (FrP) bevisst trenerer behandlingen av en helhetlig trafikkplan for Gamle Oslo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Ronny Fagereng

Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten

GAMLE OSLO: — Jeg mener at byråden trenerer saken. Vi ble lovet at den skulle behandles før jul, og så på møtet i januar, men når den ikke står på kartet for januarmøtet heller, så synes jeg det er rart, sier Fagereng, som i samarbeid med Ola Elvestuen (V) i bystyret har vært initiativtaker til saken.

Ikke den endelige planen
Under møtet i samferdselskomiteen i går skulle saken vært behandlet. Saksgangen er slik at etter at en sak er meldt inn er det byråden som får den på sitt bord. Så gjør han sine kommentarer til saken, som så blir behandlet i komiteen, og så endelig i bystyret. Fagereng mener imidlertid at saken ikke er så kompleks at det skal ta så lang tid, som det nå har gjort.

— Dette er jo ikke den endelige planen, det er bare et forslag der Venstre har bedt om at byrådet utarbeider en slik plan, sier han, og legger til at det er svært viktig for bydelen at arbeidet kommer i gang så raskt som mulig.

— Jeg tror ikke byråden er så interessert i å utarbeide planen, og at han derfor bevisst trenerer saken, sier Fagereng.

Lar vente på seg
Forslaget fra Venstre kom allerede før sommeren i fjor, og på møtet i bydelsutvalget like før jul, fikk de lokalt gjennomslag for å nedsette en arbeidsgruppe, som skal utarbeide et forslag til en helhetlig trafikkplan.

Beboere i bydelen har i lang tid klaget på stor gjennomfartstrafikk, blant annet som følge av Bjørvika-utbyggingen.

Nå kan det imidlertid se ut som om løsningen på de trafikkale utfordringene i bydelen lar vente på seg ettersom man foreløpig må vente i allefall en måned på neste komitébehandling.

Østkantavisa lykkes ikke i å komme i kontakt med Peter N. Myhre for kommentar.

Les art i Østkantavisa.

Hege Bjørnsdatter Braaten