Bystyret: Terrasaken

Terrasaken blir sentral når bystyret samles til møte den 13. februar. Da skal Fylkesmannens lovlighetskontroll av finansreglement og investeringsavgjørelser behandles og Kontrollutvalgets rapport om Terrasaken legges fram.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Raadhuset

Fylkesmannen i Rogaland har konkludert med at Haugesund kommunes investeringer var ulovlige etter kommunelovens § 52. Fylkesmannen peker også på at det var alvorlige mangler ved saksbehandlingen, at investeringene var et brudd på kommunens eget finansreglement og at dette reglementet var utilstrekkelig.

Haugesund kommune må derfor kvitte seg med obligasjonene i det som pr. i dag ser ut til å være et svært ugunstig marked. Det er derfor alt for tidlig å si noe om hvor store tap dette kan påføre kommunen og hvilke konsekvenser det vil kunne få for tjenestetilbudet. Kommunaldepartementet har gitt signaler om at det kan bli aktuelt å bidra med penger dersom tilbudet til borgerne blir vesentlig svekket.

Kontrollutvalgets rapport foreligger ikke foreløpig og det er derfor vanskelig å si noe om hva som blir konklusjonene i denne rapporten. Rapporten vil bli ettersendt til bystyremedlemmene senere. Det er imidlertid lite sannsynlig at hovedkonklusjonene i denne rapporten blir vesentlig annerledes enn fylkesmannens lovlighetskontroll.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**