Årsmelding 2007

Sigdal og Eggedal Venstre legger fram en fyldig årsmelding for 2007. Venstre gjorde et kjempevalg i Sigdal både ved kommunestyrevalget og fylkestingsvalget med hhv. 26,3 og 23,9 % av stemmene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

ÅRSMELDING/POLITISK REGNSKAP FOR SIGDAL OG EGGEDAL VENSTRE 2007*

Styret har hatt slik sammensetning:
Leder: Runolv Stegane
Nestleder: Knut Erik Tovsrud
Kasserer: Guttorm Tovsrud
Sekretær: Heidi Hübner
Styremedlem: Anne Kristi Marken

Valg og valgforberedelser
Året var naturlig nok prega av at det var kommune- og fylkestingsvalg.
Venstre i Sigdal gikk fram i begge valg, og oppslutningen var den beste vi noen gang har hatt.

Kommunevalget
Venstre fikk 423 stemmer (23,9 %) og fem av 21 representanter i kommunestyret. Det var en stor framgang fra 228 stemmer og 13,3 % i 2003. Vi fikk to representanter i formannskapet og i hvert av de tre hovedutvalga. I Buskerud var det bare Ål Venstre som hadde høgere oppslutning i prosent (27,7 %) og i hele landet blei vi den 7. beste Venstrekommunen (i prosent). På landsplan oppnådde Venstre 5,9 %.

Runolv Stegane, Marit Svarverud, Svein Jakob Hollerud, Sigrid Kvisle og Rune Nikolaisen fikk plass i kommunestyret. Stegane og Hollerud blei Venstres to medlemmer i formannskapet og Runolv Stegane blei gjenvalgt som varaordfører.

Fylkestingsvalget

Venstre i Buskerud fikk en solid framgang. Stemmetallet økte fra 2970 til 5430 stemmer (5,3 %). Venstre fikk inn to representanter i fylkestinget: Runolv Stegane og Helge Stiksrud (Ringerike).Etter forhandlinger blei det inngått en valgteknisk og politisk avtale mellom Ap, Sp, SV og Venstre). Den gav som resultat at Runolv Stegane fikk plass i fylkesutvalget og fylkesvaraordførervervet, mens Stiksrud blei leder for Hovedutvalg for kultur, idrett og folkehelse. I Sigdal fikk Venstre 430 stemmer (317 i 2003). Det tilsvarer 26,3 % av stemmene. Vi var den klart beste Venstrekommunen i Buskerud og den 4. beste i hele landet. Venstre fikk på landsplan 5,6 % av stemmene ved fylkestingsvalget.

Nominasjon, program og politisk regnskap

Styret stod ansvarlig for nominasjonsprosessen og programarbeidet.

Nominasjon
Etter drøfting på årsmøtet 30. januar blei nominasjonsarbeidet satt i gang. Alle som stod på listene i 2003 og 1999 fikk skriftlig henvendelse med spørsmål om å stille til valg. Det blei også tatt mange henvendelser til eventuelle nye kandidater fram til nominasjonsmøtet 28. mars. Valglista innholdt 18 navn (7 kvinner og 11 menn).

Programarbeid/politisk regnskap
Styret organiserte arbeidet. Det blei holdt fire programmøter med styret og listekandidatene (to møter før ferien og to møter i august). Runolv Stegane fikk fullmakt til å foreta endelig redigering av programmet og til å redigere et politisk regnskap for kommunestyreperioden. Siste møtet i programnemnda var 15.08. Programmet og regnskapet ble lagt ut på vår nettside hhv. 21. og 28.08. Programmet ble dessverre ikke ferdig fra trykkeriet før 3. september. Vi klarte likevel å organisere dugnad med pakking og utkjøring slik at alle husstander fikk programmet den siste uka før valget.

Nettside
Vår nettside www.venstre.no/buskerud/sigdal blei bygd opp på nytt fra midten av mai. Vi prioriterte å legge ut nyheter fra formannskap og kommunestyremøter, valgutspill og "lekkasjer" fra vårt programarbeid ganske jevnlig ut over sommeren. Nettsida fikk stadig mer besøk til nærmere valget vi kom. På det meste var det over 250 "treff" pr. dag like før valget.

Valgkamp
Bortsett fra distribusjon av politisk regnskap og program, drev vi ingen organisert valgkamp. Venstre har fortsatt den holdninga at vi bør få tilslutning på det arbeidet vi gjør i hele fireårsperioden. Derfor deltok vi ikke på stand o.l. Vi bad om tillit for utført arbeid.

Men det er nok også ganske klart at vår aktive bruk av egen nettside, annonser i Bygdeposten, aktiv markedsføring av programforslag gjennom utsending av pressemeldinger også hadde en positiv virkning. I tillegg var det trolig en fordel for lokalvalget at Runolv Stegane også var 1. kandidat ved fylkestingsvalget. Det var derfor lettere å få oppslag i media, og det blei mange oppslag.

Ordførervalg
Kommunestyret sa igjen nei til å prøve ut direkte ordførervalg. Det lyktes i en viss grad å få folk til skjønne at det likevel var mulig å få ordfører fra Venstre, men at en da måtte stemme Venstre, slik at vi kunne ha styrke i eventuelle forhandlinger. For å markedsføre dette, ble det sendt ut et eget flygeblad sammen med valgmateriellet.

Forhandlinger om posisjoner og representasjon etter valget
Etter valget skjedde det noe underlig. Venstre og Senterpartiet som fra 2003 har hatt et valgteknisk samarbeid med ordfører fra Senterpartiet og varaordfører fra Venstre fikk over 70 % av stemmene. I stedet for å forhandle med samarbeidspartnerne først, valgte SP å samtale med de andre partiene. Til slutt ble det likevel Sp og V som igjen blei enige om et valgteknisk samarbeid som gjorde at Runolv Stegane fortsetter som varaordfører.

Representasjon:
Runolv Stegane, Heidi Hübner og Knut Erik Tovsrud møtte som utsendinger på nominasjons – og årsmøte i Buskerud Venstre på Lampeland 3.- 4. februar.
Runolv Stegane er politisk nestleder i Buskerud Venstre og har møtt på AU og styremøter i fylkeslaget.

Marit Svarverud og Runolv Stegane deltok på folkevalgtopplæring i regi Buskerud Venstre på Hønefoss 15. september.

*Politisk regnskap kommunestyregruppa
Regnskap for den gamle gruppa ble presentert i valgprogrammet. Når det gjelder regnskap for den nye gruppa, vises det til nettoppslag ang. budsjettarbeidet: "Gjennomslag for Venstres valgkampsaker":
Venstres representanter i kommunestyret, formannskap og hovedutvalg:

Kommunestyregruppa:
Medlemmer: Runolv Stegane, Svein Jakob Hollerud, Marit Svarverud, Sigrid Kvisle og Rune Nikolaisen.
Varamedlemmer: Ole Gunnar Bardølsgård, Mathias Eide Sataøen, Kristine Nore , Heidi Hübner, Hilde Roland, Arne Mjøseng, Nils Tovsrud og Elsa-Kari Tveiten.

Formannskapet:
Medlemmer, fellesliste V/SP: Runolv Stegane (varaordfører) og Svein Jakob Hollerud.
Varamedlemmer: Marit Svarverud (3.vara) og Sigrid Kvisle (5. vara).

Hovedutvalg for helse og sosial:
Medlemmer: Sigrid Kvisle og Mathias Eide Sataøen.
Varamedlemmer: Elsa-Kari Tveiten, Nils Tovsrud, Rune Nikolaisen og Torild Linnerud.

Hovedutvalg oppvekst og kultur:
Medlemmer: Rune Nikolaisen og Heidi Hübner
Varamedlemmer: Mathias Eide Sataøen, Hilde Roland, Arne Mjøseng og Kristin Elvatun.

Hovedutvalg for næring og drift:
Medlemmer: Ole Gunnar Bardølsgård og Kristien Nore.
Varamedlemmer: Svein Jakob Hollerud, Marit Svarverud, Elisabeth B. Skare og Audun Eken.

Prestfoss 28.01. 2007
For styret Sigdal og Eggedal Venstre