Årsmelding 2007

Foto: A.Hovstø

ÅRSMELDING for året 2007
TIL ÅRSMØTET DEN 13. DESEMBER 2007
Forrige årsmøte ble avholdt den 24.januar 2007. 12 medlemmer var til stede. Heller ikke denne gangen var det noen som ønsket å stå som leder. Følgende styre ble valgt: Sandra Fahre, Mete Willas, Chris Castberg og Harald B. Pettersen. Harald B. Pettersen fortsatte som kasserer og styrets kontaktmann.
Styremøter – Det har i løpet av året vært avholdt 5 styremøter i tillegg til en rekke kontakter styremedlemmene mellom. Hovedtema har vært kommunevalget 2007.
Valgkampen 2007 Listestilling – Den vanskeligste jobben var å få til en god liste til valget. Vi hadde ambisjoner om igjen å bli representert i kommunestyret. Utfordringen var å finne en person som ville stå på 1. plassen. Dette løste seg ved at Stein Frøysang meldte seg ut av AP og inn i Venstre den 2. februar 2007. Han aksepterte å stå på 1. plassen, Mete Willas aksepterte 2. plass. Disse to ble gitt stemmefordel(Kumulert), og deretter løste det meste seg. Vi fikk en god liste med totalt 42 navn.

Olaf Thommessen på Hamar

Foto: A.Hovstø

Valgmøter – Hamar var en prioritert by for Venstre. Vi la opp møter med den sentrale ledelse i Venstre. 21. mars kom Venstres nestleder Olaf Thommesen. Om lag 20 mennesker var til stede sammen med ham på et inspirerende møte i Statens Hus. Vår valgkampåpning var med Odd Einar Dørum ved CC Martn den 11. mai. Om lag 25 mennesker. Onsdag 22. august kom så Lars Sponheim til Gågata med godt vær og mange mennesker.
Stands – Vi hadde stands i Gågata en rekke ganger. Ved CC en gang. Godt mottatt. Ny stand ble innkjøpt før møtene tok til.
Valgmateriell – Det ble laget to brosjyrer. Denne første tidlig på sommeren i begrenset opplag. Denne rettet seg spesielt mot dobbeltsporet jernbane, utbyggingen i Briskebyen, samt de 5 prioriterte områdene: Miljø, Skole, Sosialt ansvar og Småbedrifter. Brosjyren ble utdelt i Briskebyen, en morgen til reisende med jernbanen, og andre sammenhenger.
Den andre brosjyren var en ren valgbrosjyre som ble utsendt til alle husstander i kommunen.
Deltakelse i samlinger – Stein Frøysang har deltatt på sentral samling for Venstre. Kjersti Forsberg Hennes på inspirasjonshelg for Hedmark Venstre. Stein Frøysang, Mete Willas og Harald B. Pettersen på oppsummeringshelg/Venstreskolen II, på Rena i november etter valget.
Unge Venstre – De har deltatt aktivt sammen med oss. En egen brosjyre ble laget til 1. gangs velgerne og sendt dem pr .post. Det har vært en inspirasjon å ha dem med oss.
Avisinnlegg – Det har vært en rekke oppslag i avisene om Hamar Venstre og standpunkter. Dette har profilert oss igjen og vært medvirkende til det gode valgresultat.
Møte på Stortinget – 24. mai var Venstrefolk inviterte til Stortinget, og fra Hamar deltok 7 personer.
Valgresultatet – Det var valgvake på Speidersenteret i Hamar med godt frammøte. Jubelen sto i taket for Venstre. I Hamar fikk vi 4.3 % av stemmene og to personer inn i kommunestyret, Stein Frøysang og Mete Willas. Harald B. Pettersen er 1. varamann og Lars Arild Myhr, 2. varamann. For Hedmark Fylke ble det også et meget bra valg med 5.3 %. Antall valgstemmer i Hamar var 605.
Økonomi – Før valget satte vi opp en kalkyle på om lag kr. 28000.- til bruk i valgkampen. Det ble søkt om tilskudd fra Venstre sentralt på kr. 12000.- fra Hedmark Venstre kr. 12000.-. Fra Venstre sentralt fikk vi kr. 7111.- Fra Hedmark foreløpig intet. En liten anmodning om bistand fra våre listekandidater innbrakte kr. 5000.- Totalt har vi brukt kr. 27000.- på valgkampen sammen med Unge Venstre. Denne sum har gjort at vi starter neste år med en gjeld til Harald B. Pettersen på kr. 7668.75, og til Venstre sentralt med kr. 1450.- Denne gjeld behøver vel ikke bekymre oss så veldig mye. Med egen bystyregruppe for første gang på 8 år vil bidraget til Hamar Venstre etter hvert øke. Det vises for øvrig til regnskapsgjennomgangen.
Avslutning – Mange har vært med å dra lasset under årets gang. Det har vært en positiv stemning. Flere nye medlemmer har kommet til, og vi går nye spennende år i møte.
Medlemmer – Vi har siste år 25 betalende medlemmer. Flere har meldt seg inn siste år, så vi håper tallet blir høgere for neste år. Oppfølging av "ikkebetalende medlemmer" bør følges opp.
Hamar 2007-12-12

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**