Terrasaken er politikernes ansvar også

Venstres gruppemøte behandlet Terrasaken i dag. Det ble understreket at Terrasaken også er politikernes ansvar. Rapporten fra kontrollutvalget peker på en rekke kritikkverdige forhold ved saksforberedelsene og oppfølgingen av vedtaket fra administrasjonens side.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Raadhuset

Foto: Tore Nilsen

I pressen er det skapt et inntrykk av at politikerne frikjennes i rapporten fra komtrollutvalget. Dette stemmer i liten grad med Venstres oppfatning av kontrollutvalgets rapport og anbefalinger. I rapporten heter det at politikerne burde ha stilt flere kritiske spørsmål. I denne sammenhengen er dette en svært alvorlig kritikk, da den etter Venstres oppfatning går rett i kjernen av politikernes ansvar i denne type saker.

Denne kritikken rammer alle som har vært med på vedtaket, som var enstemmig. Også Venstres representanter må ta sin del av ansvaret for at bystyret fattet sitt vedtak i 2004.

Kontrollutvalgets anbefalinger viser også at det er mangler ved kommunenes ulike kontrollsystemer. Derfor anbefaler utvalget at man gjør endringer i delegasjonsreglementet, finansreglementet og rådmannsinstruksen. Dette er også en sterk kritikk av grunnleggende politiske forhold. Det betyr at Haugesund kommune ikke har gode nok rutiner for forholdet mellom det politiske nivået og forvaltning/administrasjon.

For Venstre er det avgjørende at onsdagens behandling også omfatter politikernes ansvar og de politiske sidene ved Terrasaken. Venstre avventer ellers rådmannens redegjørelse for bystyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**