De første 100 dager

Etter en lang, god og inspirerende valgkamp kunne Hamar Venstre igjen inntre i Kommunestyret i Hamar, denne gangen med to representanter, samt ett av elleve medlemmer i Formannskapet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Stein Frøysang

Foto: A.Hovstø

. Prøvetida er nå over, og vi har markert oss på våre fanesaker/bærebjelker: Skole/barnehage — Innovasjon/nyskaping — Sosialt ansvar og Miljø.
Tidlig i valgkampen gikk Hamar Venstre høyt på banen og flagget innbitt motstand mot utbygging av megagigantisk kjøpesenter på Stadion, Hamar bys indrefilet og oase. Vi sa dette var et dolkestøt mot Hamars småbyidentitet, og ville ødelegge sentrum. Vårt alternativ var en grønn utvikling av stadionområdet, med småhus/lavblokker og mye friareal med opplevelsestilbud for alle generasjoner. Sammen med KrF, SV og FrP brukte vi hele høsten på motstand mot disse planene, undersøkte bakgrunn for vedtak, stilte mange ubehagelige spørsmål i Formannskap og Kommunestyre, bl.a. om Rådmannens habilitet, om de mange underselskaper, om hvorfor vi i Formannskapet ikke kunne få innsikt i budrunder og salgsprosess. Vi satte fram forslag om gransking sammen med to andre partier, vi brukte Kommunelovens paragraf om lovlighetskontroll — alt ble trenert og nedstemt av et flertall i Kommunestyret (H, BBL og AP) — dermed må vi forholde oss til et flertallsvedtak som sier at Stadion blir utbygd i henhold til opprinnelige planer. Dermed føler vi i Hamar Venstre at vi rygger inn i Framtida, enorme kjøpesentra i bykjerner er totalt sjarmløst og umoderne, totalt på trynet trafikk- og miljømessig — men som det moralske og sosialliberale parti vi er, forholder vi oss lojalt til flertallsvedtak — og vi lover våre velgere å gjøre det aller beste ut av byutviklingen som kommer.
Det viktigste her blir å åpne byen mot Mjøsa, få en glimrende grønn profil i strandsonen, bygge ut Espern og Martodden med kjærlighet og kløkt — og finne den beste og miljømessig mest hensiktsmessige brua over til Espernområdet. Dessuten skal vi jobbe iherdig for å utvikle sentrum av byen, med kulturprofil invitere alle nytenkere til å lage opplevelser, kunst og sjarm med mange interessante "vannhull" på vandringen fra et nytt kjøpesenter til det nye Kulturhuset ved Stortorget som kommer. Det blir en spennende framtid, dere!
MJØSA
Hamar, Stange og Ringsaker Venstre satte i høst i gang en Miljøstafett for Mjøsa, som egentlig skulle følges opp av de andre kommunene som har kystlinje mot den vakre innsjøen vår. Dette har stoppet litt opp — men vi i Hamar Venstre bruker all vår innflytelseskraft inn mot vårt eget Formannskap og Kommunestyre, slik at Hamar kan ta opp igjen stafettpinnen med et samlet politisk vedtak om en ny Mjøsaksjon.
Mjøsa er ikke frisk — det finnes alt for mange skumle stoffer spredt ut over og nedover — vi må være føre var — det er uholdbart at vi skal kunne spise Mjøsørret kun en gang i måneden! Dette er flaut, dette henger ikke på greipp — nå må det handles! Derfor har Formannskapsmedlem Stein Frøysang kjørt hardt på at denne miljøsaken skal frontes av Hamar kommune, og må inn i Strategisk plan og Kommuneplan så fort som mulig.
STRATEGIDIALOG FOR HAMAR FORMANNSKAP OG RÅDMANNSNIVÅ 6.-7. FEBRUAR
To dager forrige uke satte den administrative toppledelsen i Hamar seg ned sammen med Formannskapet for å diskutere Hamar kommune strategisake utfordringer framover. Det er helt tydelig at økonomien i kommunal sektor er adskillig forverret siste året — til tross for lovnader om større bevilgninger fra regjeringen. Hamar kommune har et bekymringsfullt høyt låneopptak — Eidsivamidler har hjulpet kommune gjennom vanskelige tider før, men det er opplagt at vi i inneværende periode må ta noen reale kutt. Da skal vi i Hamar Venstre være vaktbikkjer for "våre" områder — det skal vises skånsomhet mot oppvekstområdet og de eldre. Vi er opptatt ev enkeltindividet, det skal utvises verdighet og respekt i all behandling av våre borgere. Menneskeverdet er ukrenkelig!
Under strategimøtet tillot Venstres representant å stille spørsmål ved styringsmodellene som har versert i kommunal og statlig sektor de siste 10 årene, New Public Management og "Balanced Scorecard" — oppskrifter som har sitt opphav i amerikansk privat organisasjonsliv. Alt skal måles, evalueres, rapporteres — er det ikke grenser for hva som kan måles? Blir noe vesentlig borte i kommunal forvaltning når alt skal måles etter fire parametre? Skole og eldreomsorg burde kanskje styres etter litt andre prinsipper, og undertegnede holdt en liten forelesning om verdibasert ledelse og etisk forpliktelse i organisasjonsutvikling.
Hamar Venstre tør å stille spørsmål om vi har den optimale styring av vår organisme = organisasjon=Hamar kommune. Dette er levende mennesker, de handler ikke alltid rasjonelt — det spennende med organisasjonsutvikling er nettopp det uforutsigbare og irrasjonelle. Det er greitt med planer og planverk — men vi kan ikke vedta framtida!
REGIONRÅDET
Sammen med ordfører Einar Busterud (BBL), Morten Aspeli (AP) og Frøydis Sund (SV), er Hamar Venstres Stein Frøysang valgt inn i Regionrådet fra Hamar. Fra de andre Innlandskommunene sitter ordførerne og Formannskapsmedlemmer.
Stein har fartstid i Fylkestinget, og han er genuint opptatt av regional utvikling og samhandling. For at Hamar skal være Innlandets lokomotiv inn mot Osloregionen, trenger vi all den hjelp, støtte og kraft fra våre omliggende kommuner.
Regionrådet møtes jevnlig, og det blir løpende oppdatering om sakene vi tar opp på denne hjemmesiden.
HEDEMARKEN INTERKOMMUNALE BRANN- OG FEIERVESEN 10 ÅR
Lørdag 9. februar ble en regional suksesshistorie behørig feiret på Høyvang i Vang, der 140 gjester fra de tre samarbeidskommunene Stange, Løten og Hamar satte hverandre stevne. Hamar Venstres Stein Frøysang var HIBs første styreleder, fra opprettelsen 1. januar 1998 til 1. januar 2004. Da tok Tor Skraastad over klubba, og Frøysang er i dag Skraastads personlige varamann. Christel Meyer, varaordfører i Hamar, er kommunens andre representant i styret.
Gå inn på hibs egne hjemmesider og les om et virkelig flott regionalt produkt, som gir oss borgere sikkerhet og trygghet 24 timer i døgnet!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**