— Et spill for galleriet

Venstre mener Ap har trenert Bjørvika-saken for å vinne velgere. Nå frykter de at en reell reduksjon i byggehøydene kan være en saga blott. Også Ap lokalt er kritiske.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Elvestuen og Fagereng

Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten

BJØRVIKA: — Hvis man ikke får en reduksjon i høydene vil det naturlige amfiet i Oslo bli borte uansett. Vi vil at oslos skyline skal være åsene bak, sier leder av byutviklingskomiteen, Ola Elvestuen (V).

Sist uke behandlet komiteen Bjørvika-planen — ett år etter at den opprinnelig sto på dagsorden.

Den gangen var det Ap som ønsket en utsettelse, fordi de mente man måtte se på både byggehøyder og utbyggingsvolum.

Nå mener Venstre det hele var et spill for galleriet.

— Udemokratisk
— Jeg føler de har drevet med en “cover-up”. Var det bare for valgkampen, spør Ronny Fagereng (V), og legger til at han mener Ap nå gir makta til utbygger.

— Det er udemokratisk av Ap å overlate til utbyggerne å velge om de vil bygge høyt eller ikke. Selvfølgelig vil utbyggerne bygge høyt. Det gir flere kroner i kassa pr kvadratmeter, sier han.

Også Ap lokalt er bekymret, og mener partiet kan risikere å bli stående med skjegget i postkassa, hvis de ikke går i dialog med Venstre.

— Jeg vil fortsette å jobbe for reduserte høyder, aller helst 8 etasjer, men vi er inneforstått med at det kan bli 12. Ap lovet en revurdering i valgkampen, og det kan ikke bli sånn at vi blir synderen, det er så unødvendig, sier leder for bydelsutvalget i Gamle Oslo, Hans Christian Lillehagen (Ap).

Er enige om mye
Lillehagen mener at Ap og Venstre er enige om det meste, og at det er synd om diskusjonen om byggehøydene skal føre til at byrådets opprinnelige forslag gjennomføres.

— Vi og Venstre er enige om mye i denne saken, så det er så synd hvis vi ikke får til en løsning, sier han, men legger til at Venstre også må være villig til å inngå komprisser.

— Venstre må selvfølgelig også være villig til å se på det, sier han.

Striden om Bjørvika har vært spesielt het i Bydel Gamle Oslo, og Lillehagen har vært en av de sterkeste pådriverne for å redusere byggehøydene i Bjørvika.

Tidligere i vinter arrangerte bydelen en så kalt charrette, der både befolkning og eksperter fikk si sin mening om Bjørvika-utbyggingen.

Resultatet var et alternativt forslag, der man gikk bort fra den opprinnelige barcode-ideen, og i steden satset på reduserte byggehøyder.

Gir ikke opp
Imidlertid sørget Lillehagens parti sentralt for at det alternative forslaget ikke ble en realitet i byutviklingskomiteen. Lillehagen har imidlertid ikke gitt opp håpet om Bjørvika.

— For Arbeiderpartiets del håper jeg på en utsettelse i bystyret slik at saken kan drøftes grundigere i partiet og bli en sak på Oslo Aps årsmøte i begynnelsen av mars. Jeg vet at mange bydeler er opprørte over at Bjørvika-utbyggingen er blitt slik den er blitt, sier han, og legger til at fordi årsmøtet står over bystyregruppa, kan det likevel bli flertall for en reduksjon i byggehøydene.

— Vi får støtte fra flere bydeler, og fra AUF, og det kan gi oss flertall, sier han optimistisk.

Hege Bjørnsdatter Braaten

Les art. i Østkantavisa