Bygg for Studenter!

Sandnes Venstres Knut Olav Eldhuset uttaler i dagens Sandnesposten at bygging av studentboliger vil skape en mer sosial profil på boligbyggingen i Sandnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Vanskelig boligmarked for unge i Sandnes

Bystyrerepresentant i Sandnes og nestleder i utvalg for kultur og oppvekst, Knut Olav Eldhuset mener at boligsituasjonen i Sandnes er prekær og ønsker strakstiltak fra kommunen for å skaffe til veie flere rimelige ungdomsboliger.

– De høye prisene i boligmarkedet rammer først og fremst unge mennesker. Det er svært dyrt å kjøpe og svært dyrt å leie. For mange unge betyr det at de ikke har muligheter til å komme inn på boligmarkedet i det hele tatt.

– Denne situasjonen er nødt til å skape problemer i en by hvor nesten 1/3 av befolkningen består av unge mennesker som ennå ikker er i en situasjon med fast inntekt.

– Det som finnes av mer rimelige boliger i Sandnes i dag er ofte borettslagsleiligheter der unge blir stående bakerst i køen på grunn av liten ansiennitet. Dette er bare med på å forverre problemene, uttaler Eldhuset.

– Sandnes kommune bør gå i dialog med Husbanken for å finne fram til gode og gunstige låneordninger som unge kan leve med. Samtidig må det komme fortgang i byggingen av rimelige boliger som unge kan leie uten å måtte betale blodpris. Bygging av studentboliger vil være et godt middel til å få bukt med noen av boligproblemene.

– En stor del av Sandnes’ befolkning i dag er studenter, og dette er en gruppe som ofte får problemer på boligmarkedet.

Det er merkelig at en by av Sandnes’ størrelse i dag ikke har en eneste studentbolig. Eldhuset ser for seg studentboliger av den typen man ofte ser i andre større byer. Gjerne i form av rene blokker med mange boenheter, disse bør eies og drives av studentsamskipnaden.

Kort vei

Eldhuset finner det merkelig at en by av Sandnes’ størrelse i dag ikke har en eneste studentbolig. Det at Sandnes ikke har noen høyere utdanningsinstitusjoner av større betydning er noe Eldhuset mener er av underordnet betydning.

— Jeg ser Universitetet i Stavanger (UIS) like mye som et universitet for Sandnes som for Stavanger. Mange av studentene er herfra og det er kort vei med buss og tog. Hvorfor skal ikke Sandnes ha egne studentboliger når samtlige andre byer i Norge av tilsvarende størrelse har det, spør Eldhuset.

(Artikkelen er gjengitt fra Sandnesposten’s nettsider, den kan leses i sin helhet i tirsdagsutgaven av Sandnesposten.)

Mer om Knut Olav Eldhuset

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**