Stavanger Universitetssjukehus (SUS) kutter støtten til voldtektsmottaket: —At de tør

— Jeg forstår ikke at sykehuset tør ramme et tiltak som den siste tiden har vist seg å være så nødvendig. En rystende ansvarsfraskrivelse, tordner Thorbjørnsen. Stavanger Universitetssjukehus (SUS) har valgt å kutte sin årlige støtte på 250.000 kroner til voldtektsmottaket. Thorbjørnsen som leder levekårstyret i Stavanger begriper ikke hvordan styremedlemmene i Helse Stavanger enstemmig kan gjøre dette.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Driften av Voldtektsmottaket ved Stavanger Legevakt finansieres i et spleiselag mellom kommunene Stavanger, Bjerkreim, Egersund, Finnøy. Forsand, Gjesdal, Hjelmeland, Hå, Klepp, Kvitsøy, Time, Randaberg, Rennesøy, Sandnes, Sokndal, Sola, Strand og Stavanger Universitetssjukehus (SUS).

Per A. Thorbjørnsen

Foto: Vidar Grundetjern

— SUS gir et signal utad som ikke er til å forstå. Jeg spør meg om dette kan være i tråd med statsråd Brustads tanker om sykehusene, sier Thorbjørnsen.

Voldtektsmottaket er lokalisert til Stavanger Legevakt og er åpent hele døgnet, hele året rundt. Tilbudet gjelder både kvinner og menn som nylig har vært utsatt for voldtekt, voldtektsforsøk eller lignende seksuell krenkelse.

— Mens Stavanger har en voldtektsbølge tett innpå seg, velger SUS å kutte støtten til voldtektsmottaket. Helt utrolig, mener Per A. Thorbjørnsen.

Les mer i Stavanger Aftenblad her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**