Fra Landsmøte talerstolen

Nordland Venstres delegat og nestleder Arne Langset og leder Berit Woie Berg tok lørdag ordet under skolepolitisk debatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Berit Woie Berg

Berit Woie Berg holdt en fengende tale under landsmøtet. Berit talte om å knekke et par myter i skoledebatten, om frykten for høyere utdanning. Hun talte at vi må slutte å tro at utdanning tar ungdommen fra bygdene. Tvert om sier fylkeslederen. Vi må ha utdanning og kunnskap for å sørge en framtidsrettet ressursforvaltning, ta de riktige miljøvalg og dette gjelder hele landet, også distriktene. Vi må tørre å tenke nytt, kanskje framtidens yrker er stipendiatbonden og forskerfisker? Vi trenger utdanning til å få mot til å forandre det som kan forandres, ydmykhet til å innse at noe ikke kan forandres og kunnskap til å se forskjellen.

Arne Langset

Deretter entret Arne Langset talerstolen og holdt et innlegg om ambisjoner i utdanningspolitikken. "Vi kan ikke si at vi styrker utdanningen dersom vi ikke samtidig tar offentlig styringsansvar" sa Langset. Norge har i dag et av europas mest markedsstyrte system for høyere utdanning der samfunnet overlater til 20-åringen ut fra VGS, gjennom sine valg, å bestemme innhold og struktur for utdanningen. Dette er ikke å ta samfunnsansvar.
Venstre har både kunnskap og mot til å styre. Vi kan forkare hvorfor det er riktig å tilby skreddersydd utdanning i alle regioner. Vi skal ha ambisjoner om en utdanningspolitikk som tørr prioritere samfunnshensyn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**