Enda en runde om Gjetemyren gård

Det sosialistiske flertallet i bydelsutvalget på St. Hanshaugen vil bruke 50.000 på å utrede bygging av en barnehage i den fredede Gjetemyren gård. – Alle involverte etater er imot dette. Det er håpløs ressurssløsing, mener leder i St. Hanshaugen Venstre Mona Grønlie.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

På BU-møte 29. april ble saken om opprettelse av barnehage i Gjetemyren (tidligere kalt Geitmyra) gård behandlet på ny. Denne saken har pågått helt siden bydelsutvalget vedtok å utrede muligheten i 2006, og har vært omstridt lenge. -St. Hanshaugen Venstre var i utgangspunktet glade for bydelsdirektørens forslag om at videre utredning skulle avsluttes, men slik gikk det dessverre ikke. Det sosialistiske flertallet i BU stemte for en ny utredning av barnehage. Dette vil nå koste bydelen rundt 50.000, sier leder i St. Hanshaugen Venstre Mona Grønlie.

Gjetemyren gård er et fredet kulturminne som ligger på en regulert gravplass, med en grav inne på selve tunet. En barnehage i dette bygget ville måttet bruke gravplassen som uteareal. -Det burde være åpenbart at dette ville føre til konflikter mellom barnehagen og pårørende til de som er gravlagt her, mener Grønlie. Omsorgsbygg uttaler at: "Eksisterende bygg er plassert på tomten slik at det ikke vil være mulig å sirkulere rundt bygget uten å bevege seg inn på selve gravlunden."

I tillegg til at gården befinner seg på en gravplass er det heller ikke våtromskjerne i bygget. Det innebærer at man ville bli nødt til å innføre vann- og avløpsrør, strekke rørsystem til vasker, toaletter, kjøkken og oppvaskmaskin inne i bygget. Men ville måtte grave en kum ute, og grøfter innvendig og utvendig, siden bygget ikke har kjeller. -At det sosialistiske flertallet i bydelsutvalget vil gjøre disse omleggingene med et fredet bygg på en gravplass, er vanskelig for meg å forstå, sier Grønlie.

Ifølge bydelsadministrasjonen mener samtlige involverte etater at en utredning av barnehage ikke vil resultere i et faktisk byggeprosjekt på grunn av fredningsvedtaket. Allikevel velger Arbeiderpartiet og SV å vedta å bruke 50.000 av bydelens midler på en slik utredning. -Vi mener dette er en håpløs ressurssløsing og synes det er trist at bydelens midler går til slikt i stedet for til å lete etter bygg eller tomter hvor det faktisk kan være mulig å få bygget barnehager, avslutter Grønlie.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**