Vil gi stemmerett til 16-åringer i Gamle Oslo

Gamle Oslo Venstre har fremmet forslag om stemmerett for 16-åringer til bydelsvalget i 2011.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Ronny Fagereng

Foto: Fagereng

Venstre foreslår i BU at Gamle Oslo snaret skal anmode byrådet og bystyrets gruppeledere om å søke staten om å få delta i en forsøksordning med å gi 16-åringer i bydelen stemmerett ved neste bydelsvalg under kommunevalget i 2011.

Forslaget kommer som et resultet av bystyrets avvisning av forslaget fra bystyrerepresentant og leder i Oslo Venstre, Toril Berge, om å gi stemmerett til 16-åringer ved kommunevalget i 2011. Under bystyrets behandling signaliserte imidlertid AP at de godt kunne se for seg en forsøksordning i enkelte bydeler.

– Dersom AP i bystyret mener alvor med sine uttalelser, kan de nå vise Gamle Oslo at de likevel tar ungdom og folkedemokratiet på alvor. Å ta ungdom på alvor vil si å erkjenne at de har erfaringer, kunnskap og kreativitet, som er viktige for de politiske valg som skal gjøres, sier Ronny Fagereng (V).

Kommunalminister Magnhild Meltveit Kleppa har tidligere uttalt at hun ønsket å åpne for kommunale forsøk med stemmerett for 16 åringer ved neste kommune og fylkestingsvalg. Det er svært positivt at det nå vil bli åpnet for forsøk, og bydel Gamle Oslo må snarest melder sin interesse for å bli en forsøksbydel.

– 16- og 17-åringer får stadig flere plikter og valg, da bør de også få være med å bestemme over kommunen sin, sier bystyrerepresentant og leder i Oslo Venstre, Toril Berge.

Stemmerett hviler på prinsippet om at de som berøres av politiske vedtak har rett til å påvirke beslutningene. Artikkel 12 i Barnekonvensjonen gir alle under 18 år rett til å bli hørt og si sin mening. Å prøve ut stemmerett for 16-åringer på bydelsnivå er en måte å erkjenne den retten.

Forslaget behandles i bydelsutvalget torsdag 19. juni kl 1800.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**