Svar til varaordfører Knut Fagerbakke

I lørdagens avis angrep varaordfører Knut Fagerbakke (SV) Venstres budsjettforslag for 2008, et budsjett med en tydelig satsning på miljø og skole, saker vi trodde SV var opptatt av. I et leserinnlegg sendt til Adresseavisen svarer gruppeleder Jon Gunnes (bildet) på kritikken. Innlegget kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Varaordføreren sutrer

VK-åpning Jon

For første gang på snart 5 år så opplever varaordfører Knut Fagerbakke en økonomisk nedgang i Trondheim. Alle tall har gått til himmels og SV har som vanlig brukt opp alt og litt til. Etter snart fem år med rødgrønt flertall har nå Trondheim kommune som bedrift dårlig effektivitet, høyt sykefravær og underbalanse i økonomien. Da henger Fagerbakke seg opp i en fotnote i Ventres budsjett for 2008. I investeringsbudsjettet for 2008 vil vi investere i gode miljøtiltak som jeg trodde SV var hjertens enig i. Venstre tilbakebetaler disse miljøtiltakene med grønne skatter — forurenser skal betale!

Kraftfondets avkastning svinger, men har vært en gullgruve de siste årene. Men penger må brukes når de er høstet og ikke midt i modningsprosessen slik vi gjør i Trondheim. Da blir det fort monopol vi sitter og spiller. Jeg prøvde meg med en diskusjon rundt praksis på dette i formannskapet i vinter, men fikk en klar beskjed: Sett deg ned Gunnes, det er vi som har makta! Vis hva du duger til i nedgangstider Knut Fagerbakke og ikke fraskriv deg ansvar.

Jon Gunnes,
kommunalråd for Venstre.