Miljøprisen til Raufoss og Gjøvik sykkelklubb

Gjøvik Venstre delte tradjosnen tro ut sin mijløpris i anledning Verdens miljøsag 5. juni. I år ble den delt ut i samarbeid med Østre og Vestre Toten. Prisne gikk til Raufoss og Gjøvik sykkelklubb.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Prisen er en påskjønnelse for det viktige arbeidet som klubben gjør for å rekruttere syklister, samt å gi et tilbud til både mosjonister og aktive. I det årlige Trim Tråkk Toten Rundt deltok det i år 869 deltakere. I tilegg arrangerer klubben flere ritt hver sesong og gir tilbud om felles trening. Klubben har også en miljøvennlig informasjonskanal gjennom sin egen hjemmeside på internett, hvor alle sykkelinteresserte kan følge med på aktiviteter og informasjon.

– Sykling, dugnad og internett er en svært god miljøkombinasjon, sa Gjøvik Venstres Ketil Kjenseth da prisen ble overrakti til leder i sykkelklubben, Trond Rønningsveen på Raufoss i dag kl 14:30.

Sykkel er et miljøvennlig fremkomstmiddel, sykling er godt for helsen og det er en meget samfunnsøkonomisk måte å reise på.

– Vil ha mer til sykkelveier og sykkelcrossbaner
Gjøvik, Østre og Vestre Toten Venstre oppfordrer samtidig Venstres programkomité og Venstres stortingsgruppe om å prioritere sykkelveier. Andelen reisende som velger sykkel som fremkomstmiddel i Norge er på om lag 5 %.
I Sverige er den tilsvarende andelen på om lag 12 %, mens den i Danmark er på om lag 17 %. I forslaget til Nasjonal transportplan (NTP) 2010 – 2019, legger Statens Vegvesen opp til en målsetting om å øke andelen i Norge til 8 %.

– Vi oppfordrer Venstre om å foreslå å øke andelen til 10 %, sier Inger Christine Årstad i Vestre Toten, Ketil Kjenseth i Gjøvik og Dag Løken i Østre Toten Venstre. De mener målet må være å bygge minst 50 km sykkelveier årlig de neste 10 årene. Det vil kreve at bevilgningene økes fra om lag 110 mill kr i år og til 250 mill kr årlig fram til 2019.

Oppfordringe gikk til Venstres nestelder og leder av programkomiteen, Ola Elvestuen. Han deltok på en miljødebatt på Raufoss i anledning miljødagen.

– Et annet ønske er en statlig støtteordning for kommuner og fylkeskommuner som ønsker å satse lokalt på å legge til rette for sykkel som fremkomstmiddel, sier de tre Venstrepolitikerne. De mener det bør gis egne, årlige midler til hvert fylke til dette formålet.

– Vi ønsker å bygge sykkelcrossbaner flere steder i Gjøvik kommune, sier Kjenseth, men ser at pengene ikke strekker til. Årstad følger opp med at det må bygges sykkelsti langs riks- og fylkesveger minimum fire kilometer fra alle skoler. Det er også et stort ønske å kunne bevilge penger til frivillige som ønsker å merke sykkelstier og -veier. Dag Løken viser til at det er mulig å sykle langs Mjøsa i Østre Toten, men at det er dårlig merket for syklister. Årstad og Kjenseth drømmer om en merket sykkelvei fra Skumsjøen til Synnfjellet og vil oppfordre både Regionrådet og Oppland fylkeskommune om å bidra med midler til slike fellesprosjekter på tvers av kommunene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**