Ordføreren er positiv!

Ordfører Reidar Åsgård(Ap) er postiv til innføring av en omvendt reservasjonsordning mot uadressert reklame i Engerdal kommune .

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Til ordføreren

Interpellasjon fra Samlingslistas Erling Hyllvang :

Innføring av omvendt reservasjonsordning mot uadressert reklame i Engerdal Kommune.

Norske husholdninger mottar mellom 40-50 kilo uadressert reklame i sine postkasser hvert år. Undersøkelser viser at bare to av ti faktisk ønsker reklamen, og det meste blir derfor båret rett fra postkassen til papiravfallet.

Venstres foreslår å speilvende dagens reservasjonsordning, slik at de som faktisk ønsker å motta uadressert reklame må sette opp et «reklame ja takk»-klistremerke på sin postkasse. Det skal dermed ikke lenger være nødvendig å benytte et «reklame nei takk»-klistremerke for å slippe å motta uønsket uadressert reklame.

I dag får husholdninger automatisk uadressert reklame i sine postkasser, med mindre man reserverer seg. Venstres forslag går således ut på å gjøre det motsatte til et prinsipp, nemlig at man kun mottar uadressert reklame hvis man aktivt ber om det ved å merke sin postkasse med «reklame ja takk».

Undersøkelser viser at en slik speilvending av regelverket vil gi en betydelig miljøgevinst, men det hevdes å være i strid med markedsføringsloven. Barne- og likestillingsdepartementet holder akkurat nå på med en gjennomgang av markedsføringsloven, og Venstre vil foreslå at i kommunestyret henstiller til departementet om å foreslå en endring i markedsføringsloven som vil kunne tillate en speilvending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame.

Venstre vil påpeke at en slik omvendt reservasjonsordning vil kunne spare miljøet for store klimagassutslipp både forbundet med produksjon og transport av papiret.

Fra før har kommuner som Bergen, Oslo og Aurskog-Høland i Akershus vedtatt å innføre en speilvendt reservasjonsordning mot uadressert reklame. Den rødgrønne regjeringen, med Barne- og likestillingsdepartementet i spissen, har imidlertid så langt gått imot innføring av denne typen fornuftige miljøløsninger i forbindelse med arbeidet med den nye markedsføringsloven. I
høringsutkastet har ikke departementet lagt opp til noen speilvending av dagens ordning med innføring av en «reklame ja takk»-ordning til erstatning for gjeldende ordning. Tidligere barne- og likestillingsminister Osmundsen varslet tvert imot at
den nye markedsføringsloven vil forby kommuner å vedta slike fornuftige miljøløsninger som den blant annet Bergen kommune har gått inn for.

Venstre mener at hensynet til miljøet og forbrukerne må veie tyngre enn de økonomiske hensynene til posten og annonsørene. Dette er også et syn som har fått sterk støtte fra forbrukerombudet.

På bakgrunn av dette ønsker jeg å stille følgende spørsmål til ordførerern:
Hvordan stiller ordføreren seg til Venstres forslag om å speilvende dagens reservasjonsordning, slik at de som faktisk ønsker å motta uadressert reklame må sette opp et "reklame ja takk"-klistremerke på sin postkasse?

Forslag til vedtak:
1. Engerdal kommune vil anmode departementet om at de i sitt forslag til ny markedsføringslov som forventes fremlagt for Stortinget i vår, foreslår en lovendring som medfører en speilvending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame.

2. Dersom ny markedsføringslov ikke endres, bes ordføreren ta initiativ overfor regjeringen med sikte på en forsøksordning i Engerdal Kommune som innebærer at det etableres en speilvending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame

Svar på interpellasjon fra Erling Hyllvang, Samlingslista, om omvendt reservasjonsordning mot uadressert reklame i Engerdal kommune
Hyllvang spør hvordan ordføreren stiller seg til Venstres forslag om å speilvende dagens
reservasjonsordning slik at de som faktisk ønsker å motta uadressert reklame må sette opp et “reklame ja takk”-klistremerke på postkassa si ?
Svar:
Ordføreren stiller seg for egen del svært positiv til en slik løsning og vurderer Venstres forslag som både miljø og forbrukervennlig.
Hyllvang har oversendt et forslag til vedtak knyttet opp mot den framlagte interpellasjonen. Det følger av kommuneloven (§ 34 (1)) at et folkevalgt organ kan treffe vedtak også i saker som ikke står på saklista, hvis ikke møteleder eller minst 1/3 av de møtende medlemmene motsetter seg dette. Det samme følger av reglene for Engerdal kommunestyre, jfr reglementets § 7 c. Kommunestyrets reglement anviser som løsning, hvis det i tilknytning til spørsmål eller interpellasjon framsettes konkret forslag, “skal dette
normalt oversendes formannskapet, som i sin tur kan videreformidle det til administrasjonen eller en avkomiteene, til utredning”, reglementets § 13 c.
Det vil være betydelige konsekvenser av en eventuell speilvending. Det er også vektige prinsippielle sider ved å endre automatikken i at forretninger og næringsliv, også kommunens eget næringsliv, ikke lenger vil kunne ha tilgang til den enkeltes postkasse. Dette vil kunne bli bredt belyst i en utredning fra rådmannen, eller eventuelt ved at saken legges fram via utredningskomiteen. En god sak vil ikke tap på dette, og ordføreren foreslår for sin del at framdriften av saken kan løses på en av disse måtene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**