Hamar Venstre om Espern-saken

Hamar Venstre mener at bevaring og utbygging kan kombineres på en god måte, men at det er viktig å se byggeplanene i sammenheng med dobbeltsporet jernbane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstre er et parti som er opptatt av å ta vare på kulturminner i Norge, og støtter dermed Riksantikvarens arbeider. Vi mener han har en viktig funksjon og at Norge trenger en vaktbikkje som har makt til å gripe inn når viktige kulturminner står i fare for å bli ødelagt.

Hamar Venstre nekter å tro at det enten må rives alt eller bevares alt i saken om Espern-utbygging. – Det må gå an å finne en gyllen middelvei, uttaler Venstres Stein Frøysang, – Sannsynligvis er den beste løsningen noe midt i mellom.

– Hvem har glede av bortgjemt kultur?, spør Andreas Skjæret. Han påpeker at det ikke er noen som får oppleve disse historiske bygningene så lenge de er skjult på de folketomme og inngjerdede delene av Espern. Det er vanskelig å forstå verdien av verning, dersom det ikke kommer folket til gode! Med boliger på den nye og gamle bydelen, vil disse bygningene kunne få en renessansse.

Nå har Riksantikvaren trukket sine planer om freding av området, men Venstre i Hamar mener at utbyggerne og kommunen må vise omsorg for de gamle bygningene som mange mener at det er verdt å ta vare på.

– Hamar har revet det meste av sin kulturhistorie. Vi støtter Riksantikvaren, og mener at Hamar må forplikte seg til å ta vare på Espern, sier Hamar Venstres formann, Harald B. Pettersen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**