Grunngitt spørsmål fra Venstre om kommuneplanprosessen

Helen Kveberg Paaske har på vegne av Alvdal Venstre tatt opp et innspill i kommuneplanprosessen i et grunngitt spørsmål til ordføreren på kommunestyremøtet 29. mai.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Helen Kveberg Paaske (V) redegjorde for det grunngitte spørsmålet:
"Grunngitt spørsmål til ordføreren — kommunestyremøte 29.mai 2008.
Alvdal kommune har mottatt brev fra Per Arnfinn Bergebakken datert 28.02.08 og 25.03.08 vedr. kommuneplanprosessen i Alvdal. Innspill til planarbeidet er verdifullt. Brevene inneholder imidlertid konklusjoner som bygger på feil forståelse av fakta og lovgrunnlag, dessuten beskyldninger om kameratskap mellom planleggere og byggefirma. Vi kan ikke se at Alvdal kommune v/ ordfører eller rådmann har imøtegått disse påstandene. Venstre mener at Alvdal kommune har hatt en god og korrekt planprosess, og at kommunen holder seg med en planavdeling som har den nødvendige faglige kompetanse og den nødvendige integritet, og syntes ikke disse påstandene skulle bli stående uimotsagt. Leder i Alvdal Venstre og leder i kommunestyregruppa sendte derfor svarbrev til Per Arnfinn Bergebakken med kopi til ordfører og til lokal presse.

Alvdal Venstre ber ordfører redegjøre for hvorfor påstandene fra Per Arnfinn Bergebakken ikke er imøtegått av Alvdal kommune, og redegjøre for hvordan ordfører stiller seg til beskyldningene som kommer fram i brevene."

Alvdal Venstres kommunestyregruppe
v/ Helen Kveberg Paaske
gruppeleder

Ordfører Olov Grøtting (Sp) delte ut skriftlig svar:

"Alvdal kommune har mottatt to innspill til kommuneplanprosessen fra Per Arnfinn Bergebakken. Det er som kjent spesielle prosedyrer som gjelder vedrørende innspill til kommuneplanprosesser. De som sender skriftlige innspill til prosessen kan ikke påregne å få direkte eller personlig svar på henvendelsen, men henvendelsen blir tatt inn i behandlingen av kommuneplanen.
Det første brevet fra Per Arnfinn Bergebakken mottok Alvdal kommune 28.02.08, og det ble betraktet som et ordinært innspill til planprosessen og dermed behandlet ut fra det. Det ble registrert hos saksbehandler, og innspillene tas med videre.
Det i dette brevet som ikke ble betraktet som innspill, var en løs og ubegrunnet påstand fra Bergebakken om forholdet mellom hyttebyggerfirma og planleggere. Planleggere i denne sammenheng er antagelig både kommunen som helhet, med ordfører og politikere for øvrig, samt planavdelingen i kommunen. Dette er påstander som er helt ubegrunnet. Ordfører ønsket ikke at dette skulle bli en større sak enn det måtte og ønsket derfor ikke skriftlig å tilbakevise disse løse påstandene. Ordfører og rådmann hadde imidlertid høy beredskap i forhold til henvendelser fra media i hvordan dette skulle behandles. Planavdelingen skulle slippe å svare på henvendelser om dette, men alle henvendelser skulle gå til ordfører eller rådmann.
Det var fra ordførers synspunkt bra at media ikke grep fatt i saken. Ikke fordi påstandene har rot i virkeligheten, tvert imot er det hevet over enhver tvil at det ikke er noe i disse påstandene, men fordi ordfører av erfaring vet at det ikke alltid er sannhetsgehalten i en nyhetssak som bestemmer hva leseren oppfatter som sannhet. Dersom det en dag kommer en forsidesak om et eller annet i ei avis, hjelper det ikke om ordfører, rådmann, Venstre eller andre dagen etter går ut og dementerer. Et dementi fårr aldri spesielt stor plass i ei avis, og saken har ofte allerede festet seg i bevisstheten hos folk.
Strategien var derfor helt klar. Vi ønsket minst mulig oppmerksomhet om dette, noe vi har lyktes med så langt. Ordfører er glad for at vi har dyktige mediefolk i vår region, som skriver gode nyhetssaker, men som ikke tar tak i løse påstander for å forsøke å blåse det opp og lage sak av det.
Det andre brevet, er datert 25.03.08 og er adressert til Alvdal kommune v/ordfører. Dette ble registrert hos Alvdal kommune 27.03.08. Dette brevet inneholdt en del faglige påstander som ordfører ønsket å svare Bergebakken på. Det er ikke fastsatt i forvaltningsloven hvor lang tid en rimelig svarfrist kan være, men god forvaltningsskikk vil tilsi at svar innen en måned vil være rimelig. Det er da svært spesielt når ordfører får kopi av et brev fra Venstre til Bergebakken, som svar på brevet til Alvdal kommune v/ordfører. Dette skjedde ca. tre uker etter at brevet ble registrert inn hos Alvdal kommune. Opplysninger som Venstre hadde benyttet i sitt svar var også i stor grad hentet fra Alvdal kommunes administrasjon. De samme opplysninger hadde ordfører fått fra kommunens planavdeling til bruk i sitt svarbrev. Det ble vanskelig for ordfører å skrive et svarbrev til Bergebakken, når Venstre ut fra samme grunnlag allerede hadde svart nærmest på vegne av kommunen. Ordfører er selvfølgelig klar over at opplysningene fra planavdelingen er offentlig informasjon som enhver har mulighet til å hente ut, slik at det er ingen problemstilling i denne forbindelse.
Ordfører har ut fra ovenstående besvart Bergebakkens brev pr. telefon i stedet for å skrive brev."

Olov Grøtting,
ordfører