Venstre interpellerer om reservasjonsordningen mot reklame

Alvdal Venstres gruppeleder Helen Kveberg Paaske la fram en interpellasjon fra Venstre om reservasjonsordning for uadressert reklame i kommunestyremøtet 29. mai.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Til ordføreren

Interpellasjon fra Venstres kommunestyre gruppe –
innføring av omvendt reservasjonsordning mot uadressert reklame Alvdal kommune?

Norske husholdninger mottar mellom 40-50 kilo uadressert reklame i sine postkasser hvert år. Undersøkelser viser at bare to av ti faktisk ønsker reklamen, og det meste blir derfor båret rett fra postkassen til papiravfallet.
Venstre foreslår å speilvende dagens reservasjonsordning, slik at de som faktisk ønsker å motta uadressert reklame må sette opp et «reklame ja takk»-klistremerke på sin postkasse. Det skal dermed ikke lenger være nødvendig å benytte et «reklame nei takk»-klistremerke for å slippe å motta uønsket uadressert reklame.
I dag får husholdninger automatisk uadressert reklame i sine postkasser, med mindre man reserverer seg. Venstres forslag går således ut på å gjøre det motsatte til et prinsipp, nemlig at man kun mottar uadressert reklame hvis man aktivt ber om det ved å merke sin postkasse med «reklame ja takk».

Undersøkelser viser at en slik speilvending av regelverket vil gi en betydelig miljøgevinst, men det hevdes å være i strid med markedsføringsloven. Barne- og likestillingsdepartementet holder akkurat nå på med en gjennomgang av markedsføringsloven, og Venstre vil foreslå at kommunestyret i Alvdal henstiller til departementet om å foreslå en endring i markedsføringsloven som vil kunne tillate en spéilvending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame.

Venstre vil påpeke at en slik omvendt reservasjonsordning vil kunne spare miljøet for store klimagassutslipp både forbundet med produksjon og transport av papiret.
Fra før har kommuner som Bergen, Oslo og Aurskog-Høland i Akershus vedtatt å innføre en speilvendt reservasjonsordning mot uadressert reklame. I høringsutkastet til den nye markedsføringsloven har ikke departementet lagt opp til noen speilvending av dagens ordning med innføring av en «reklame ja takk»-ordning til erstatning for gjeldende ordning. Venstre mener at hensynet til miljøet og forbrukerne må veie tyngre enn de økonomiske hensynene til posten og annonsørene. Dette er også et syn som har fått sterk støtte fra forbrukerombudet.

På bakgrunn av dette ønsker jeg å stille følgende spørsmål til ordføreren:
Hvordan stiller ordføreren seg til Venstres forslag om å speilvende dagens reservasjonsordning, slik at de som faktisk ønsker å motta uadressert reklame må sette opp et "reklame ja takk"-klistremerke på sin postkasse? Forslag til vedtak:
1. Alvdal kommune vil anmode departementet om at de i sitt forslag til ny markedsføringslov som forventes fremlagt for Stortinget i vår, foreslår en lovendring som medfører en speilvending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame.
2. Dersom ny markedsføringslov ikke endres, bes ordføreren ta initiativ overfor regjeringen med sikte på en forsøksordning i Alvdal som innebærer at det etableres en speil vending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame.

Venstres kommunestyre gruppe
gruppeleder

Ordfører Olov Grøtting (Sp) delte ut skriftlig svar:
"Inn føring av omvendt reservasjonsordning mot uadressert reklame i Alvdal kommune?"
Spørsmålet fra venstre er:
Hvordan stiller ordføreren seg til Venstres forslag om å speilvende dagens reservasjonsordning, slik at de som faktisk ønsker å motta uadressert reklame må sette opp et "reklame ja takk"klistremerke på sin postkasse?

Ordfører er helt enig med Venstre i at de store mengder av reklame som sendes ut til norske husholdninger og i store deler av verden fot øvrig, påfører miljøet store belastninger. Dette ikke bare i form av produksjon og transport av papiret som Venstre påpeker, men også i form av store mengder avfall som produseres. Dette er årsakene til at ordfører selv i mange år har hatt et klistremerke med "Nei til reklame" på postkassa.
Som forbruker savner jeg absolutt ikke mengdene med reklame som vi tidligere fikk, og jeg registrerer også at mange bedrifter i større grad bruker innstikk i aviser i stedet for uadressert reklame, og derfor også når oss som ikke ønsker reklame.
Det jeg har savnet ved å reservere meg mot reklame er informasjon fra lag og foreninger. Slik som ordningen er i dag så kan statlig og kommunal informasjon, menighetsblad, materiell fra politiske partier i forkant av valg, tømmekalendere fra renovasjonsselskaper og materiell for innsamlingsaksjoner for veldedige organisasjoner sendes som uadressert postreklame. Dette sendes også til de som reserverer seg mot reklame. Informasjon fra lag og foreninger kan derimot ikke distribueres på denne måten.

Ordfører er ut fra dette klar på at en omvendt reservasjonsordning mot uadressert reklame er et godt tiltak, som utvilsomt vil ha en positiv miljøeffekt. Den positive effekten vil selvfølgelig være størst inntil markedsførere finner andre distribusjonsmåter for trykksaker som erstatning for dagens uadresserte reklame. Den kan også ha stor nytte på sikt dersom papirreklame erstattes av eksempelvis nettbasert reklame i større grad enn i dag.
Ordfører vil be administrasjonen fremme en sak om dette tema for politisk behandling i Alvdal, der forslagene til vedtak i Venstres interpellasjon tas opp til vurdering. I denne saken må det også belyses om bruk av uadressert reklame er viktig for bygdas lag og foreninger, og hvilke konsekvenser det vil ha for vårt lokale foreningsliv dersom vi i Alvdal går for en slik forsøksordning som Venstre foreslår.
Olov Grøtting, ordfører"

Saken oversendes til administrasjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**