En kommentar til fylkesordførerens tanker om Vestfold Festspillene

Vestfold Festspillene er i gang, og fylkesordføreren benytter anledningen til å lufte sine tanker om festspillenes fremtid. Han synes bl.a. at fordi festspillarrangementene foregår i alle kommunene i Vestfold, utvanner det profilen litt. Videre vil han gjerne ha en debatt om festspillenes fremtid, og han synes tiden er moden for en slik debatt selv om dette er et ømtålig tema. Han er åpen for alt fra en fast vertskommune, en rullering av vertskommunen, færre arrangementskommuner eller andre løsninger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Vestfold Festspillene

Foto: Vestfold Festspillene

Festspillene er i dag eid av fylkeskommunen (75 %) og vestfoldkommunene (25 %). Da det ble vedtatt å gå i gang med festspill i Vestfold, var det en klar forutsetning at dette skulle være noe for hele Vestfold, og at arrangementene skulle være i hele fylket. Det er klart at det går an å endre på dette, men det vil da, etter min mening, kreve et nytt politisk vedtak. Hvis det blir slik at alle arrangementene skal konsentreres i byene og kanskje i en by, vil det ikke kunne hete Vestfold Festspillene. Da må det hete for eksempel Vestfoldbyenes Festspill, eller kanskje Festspillene i Tønsberg. Ikke tror jeg at kommunestyrene i de andre Vestfoldkommunene vil bevilge noe til festspillene hvis dette blir vedtatt.
En annen ting: Siden jeg bor i Sande, er det nærliggende å nevne at Sande og Svelvik allerede nå har en nær tilknytning til Drammensregionen og Vestregionen, som også omfatter kommuner i Buskerud, Akershus og Oppland. Hvis det skulle bli slik at Vestfold Festspillene blir mer konsentrert enn det er nå, vil det være med på å ytterlig medvirke til at de to nordligste Vestfold-kommunene etter hvert vil kjenne seg sterkere knyttet til Drammensregionen. Vestfold-identiteten blir enda mer utvannet.
Nei, jeg vil heller komme med et annet forslag: Behold den nåværende strukturen, som etter min mening er god, men gi de fem kommunene i Nordre Vestfold ( Svelvik, Sande, Hof, Re og Holmestrand) flere arrangement med et tema, for eksempel viser og bluesmusikk. Festspillene kan da også søke samarbeid med lag og foreninger i området, for eksempel Hagan Bluesfestival i Sande, som i år bl.a. hadde besøk av Vidar Busk.
Noen vil sikkert si at denne type musikk og sang ikke er høyverdig nok, men det er ikke jeg enig i. Det beste innenfor kategorien viser og blues må være bra nok for festspillene.
Etter det jeg har forstått er publikumstilstrømningen til Vestfold Festspillene på høyde med hvilken som helst festival eller hvilket som helst festspill ellers i landet.
Det som er bra med fylkesordførerens utspill, er at det kan bli en debatt om festspillenes fremtid. Det vil alltid være behov for nye tanker og oppfatninger om festspillenes utvikling. Men jeg tror ikke at en ytterligere konsentrasjon av arrangementene er veien å gå.

Fred Fredriksen
Vestfold Venstres fylkestingsgruppe