Klar oppfordring fra Geir Stave

Hvordan kan kommunene i Buskerud bli plastposefri?
Leder i Buskerud Venstre Geir Stave ønsker at alle kommuner hvor det er Venstrevalgte representanter skal stille interpellasjon om hvordan man kan bli plastposfri? Geir ble intervjuet på NRK Buskerud onsdag 6. august og talte tydelig om plastposer og om hvor lang nedbrytningstid det er på disse “kjekke handlekurvene”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Man anslår at det tar om lag 100 år før en plastpose brytes ned i naturen. I Norge bruker vi rundt en milliard plastposer årlig. Plastposen lages av olje, og det går med to kilo olje for å lage en kilo plast. Den lille plastposen hver og en av oss bringer våre handlevarer hjem med er et stort miljøproblem. Vi forbruker dyrebar fossilt brennstoff, vi bidrar til utslipp av CO2, vi bidrar til å forurense naturen.

Flere kommuner og også miljøvernministeren er opptatt av å redusere forbruket av plastposer.

Venstre ser ikke at det er hjemmel i lovverket i dag for å forby plastposer, vi ønsker heller ikke en offentlig kontrollordning av tiltaket. Dersom vår kommune skal bli plastposefri må vi bruke andre virkemidler, som bidrar til at forbrukere selv velger de mest miljøvennlige alternativene. Vi ønsker at ordføreren viser en positiv og offensiv vilje til å ta tak i saken. I første omgang bør ordføreren innkalle til et møte med næringsråd og handelsstand for å høre hva vår egen næringsvirksomhet kan bidra med. Jeg forventer to konkrete tiltak gjennomført:
– Alle forretninger skal, dersom de tilbyr kundene sine plastposer, også tilby sine kunder et mer miljøvennlig alternativ, til samme pris, eventuelt at forretningen tilbyr flerbruksnett til en meget lav pris.
– Alle forretninger skal opplyse om telefonnummer til kommunen dersom de ikke kan tilby mer miljøvennlige poser, slik at forbrukerne kan opptre som “kontrollører” og melde i fra til kommunen slik at vi kan kvalitetssikre tiltaket.

Sjekk også link på: www.gronnhverdag.no

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**