Neverdal barnehage: Første barnehage i Salten med Grønt flagg!

Flinke barn og ansatte har jobbet med sortering og gjenvinning av søppel, kompostering og måling av strømforbruk i barnehagen gjennom hele året for å få Grønt flagg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Som første barnehage i Meløy og Salten(!) fikk Neverdal barnehage i dag overrakt det grønne flagget og et diplom, som bevis for at barnehagen er miljøsertifisert, av varaordfører Mari Ann Bjørkli. Dette har vært et morsomt prosjekt å jobbe med, sier Lise Barvik Bergli som har vært prosjektleder. Styrer i barnehagen, Reidun Whittall, understreker betydningen av at slike ildsjeler som Lise får den oppbackingen hun trenger for å gjennomføre et slikt prosjekt og roser samtidig de ansatte.

Vi synes det er viktig at vi starter tidlig med bevisstgjøring omkring miljøvern, derfor har hele barnehagen vært involvert. Ved å holde et grønt fokus gjennom hele året, også i årene som kommer, vil miljøvern bli en naturlig del av vår bevissthet som mennesker. Ved å starte i det små, altså i egen barnehage, håper vi at vi med tiden vil se en endring i tankegangen, og viljen til å verne om miljøet her på Neverdal. Dette vil vi først se hos barn, foreldre og i personalgruppa, og senere Neverdal som lokalsamfunn. Vi tror og håper at vi kan være en inspirasjon for andre barnehager i og utenfor kommunens grenser. Vi kan hvis vi vil!!! heter det fra Neverdal barnehage som er stolte av å være miljøsertifisert.

Samtidig som barnehagen feiret Grønt flagg ble det arrangert høsttakkefest og servert nydelig høstsuppe som barna hadde vært med å lage.

Det eneste skåret i gleden må være at barnehagen mangler flaggstang, derfor var det et mindre flagg de fikk overrakt. At ikke det flotte flagget kan få vaie i toppen av ei flaggstang synes varaordføreren er leit, og lover å jobbe for å få på plass en flaggstang.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**