Alvdal Venstre mener: Kommunen bør ikke evaluere Alvdal vei

I septemberutgaven av Alvdal kommunes flygeblad til innbyggerne skriver ordføreren at Alvdal vei skal evalueres og at kommunen skal være aktiv i evalueringsarbeidet. Bakgrunnen for ordførerens initiativ er Senterpartiets lovnader i valgkampen for vel ett år siden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Alvdal venstre oppfatter situasjonen slik:

1) Alvdal vei er en privat virksomhet med ansvar for å drifte deler av Alvdals samlede veinett, herunder blant annet å utforme kvalitetsstandardene som skal gjelde, skaffe finansiering til drift og investeringer samt å iverksette nødvendige praktiske og tekniske tiltak for å sikre framkommelighet, trafikksikkerhet mv.

2) Alvdal kommunes forhold til veiene underlagt Alvdal vei sin forvaltning er prinsipielt sett todelt. For det første som grunneier(oppsitter) langs mange av veiene og som utstrakt bruker. For det andre som forvaltningsmyndighet blant annet etter vegloven og plan- og bygningsloven. For eksempel skal kommunen i medhold av vegloven godkjenne hvorvidt bomavgift kan kreves og nivået på denne. Noen vil kanskje hevde at kommunen har en rolle mht økonomien. For kommunen er dette et budsjettspørsmål på linje med alle andre formål kommunen helt eller delvis finansierer, og som det i mindre grad er knyttet prinsipper til.

Alvdal venstre har tillit til at Alvdal vei sjøl finner ut hvorvidt evaluering av veidrifta er ønskelig, tidspunkt for en slik eventuell evaluering samt gjennomføringen av undersøkelsen. Dette verken skal eller kan kommunen blande seg borti utover å svare på spørsmål på linje med alle andre oppsittere og brukere. Ordføreren har også i sin ettertenksomhet kommet til at det kan være uheldig at kommunen går inn og vurderer private virksomheter. Derfor er konklusjonen i hennes innlegg som innebærer at kommunen likevel skal ha en rolle ved en evaluering noe oppsiktsvekkende. Det prinsipielt uheldige i Senterpartiets valgkampløfte, som også ordføreren nå har innsett, bør hun ta konsekvensen av og dermed annullere kommunens innblanding. En slik klargjøring bør komme omgående fra ordføreren.

Stein Hoset, kommunestyremedlem Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**