Hva mener Venstre om utbygging på Steimosletta?

Venstre fikk flertall for sitt forslag angående dispensasjonssøknadene på Steimosletta i Alvdal. Les begrunnelsen for forslaget her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Venstre ønsket i denne saken å skape et bredt flertall blant de politiske partiene i Alvdal. Dette gir grobunn for samarbeid og felles retning framover. Forslaget gikk i korte trekk ut på at en ikke gir dispensasjon i de tre søknadene, men at en forplikter alle de politiske partiene i Alvdal til å arbeide aktivt med revideringen av sentrumsplanen for å søke å endre reguleringsbestemmelsene på Steimosletta. Når reguleringsbestemmelsene er endret er det ikke lengre dispensasjoner men etableringer vi forholder oss til.

Å gi dispensasjon ville ført til innsigelser fra Fylkesmannen og veivesenet. Dette har de bebudet i sine høringsuttalelser rundt saken. Disse innsigelsene ville kunne legge saken død. Dette ville igjen kunne hindre utvikling på Steimosletta og i neste omgang påvirke prosessen rundt Steia i negativ retning. Arbeidet med slike prosesser kunne komme til å ta lang tid og føre til at arbeidet med revidering av sentrumsplanen faktisk ble utsatt.

Når en holder seg med planer og legger mye arbeid i utforming og revidering av disse, er det et poeng å forholde seg til planene i det praktiske arbeidet som politiker. Særlig når dette er tunge utbygginger som vil endre strukturer i bygda. Som politikere er vi samfunnsplanleggere og her er kommuneplaner og delplaner det viktigste verktøyet vi har for å gi utviklingen en retning vi ønsker, ikke uoverveide løsninger som en i ettertid kanskje vil komme til å angre på.

Ved å forplikte seg konkret i vedtaket i dispensasjonssakene, har en også forpliktet seg i arbeidsprosessen med revidering av sentrumsplanen. Denne skal være ferdig revidert i 2010 og da kan en forhåpentlig forsvare, på bakgrunn av markedsundersøkelser ol., å åpne opp for bredere etablering på Steimosletta med lik konkurranse for alle aktører og til felles glede for bygda vår. Dette er en svært viktig prosess som har som mål å se hele området Plassen – Skurlaget under et med alle sine muligheter. Så blir det videre en politisk oppgave å gjøre bevisste valg på hvor en ønsker ulik type utvikling.

I mellomtida håper vi at aktører på Steia ser muligheter og utvikler disse slik at vi kan få en utvikling i positiv retning rundt stasjonsmiljøet og hotellet, som jo begge er praktfulle bygninger som det burde være mulig å skape et trivelig miljø rundt.

Mali Hauen, Venstres representant i Fast utvalg for plansaker

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**