Venstre stoler enda meir på Jan Roger Olsen!

I bystyret i dag sa Venstre seg godt nøgd med den foreslåtte strategiplanen for Sørlandets sykehus. I orientering for bystyremedlemene i forrige veke slo sjukehusdirektør Jan Roger Olsen fast at det “for all framtid” skal vere tre sjukehus på Sørlandet, – i Arendal, Kristiansand og Flekkefjord. I februar skreiv Jan Kløvstad i Arendal Venstre ein artikkel i Agderposten med tittelen “La oss stole på Jan Roger Olsen. Det gjer eg framleis og i enda sterkare grad i dag”, sa Venstres Jan Kløvstad etter at Olsen hadde presentert ein femårig strategiplan for Sørlandet sykehus sist torsdag, og gjentok dette i kveld.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Les meir i Agderposten under:

– Ikke behov for flere fakkeltog

Lokaliseringsdebatten for sykehusene på Agder er lagt død frem til 2030, fastslo sykehusdirektør Jan Roger Olsen da han i går møtte Arendal bystyre.

(skrive av Vidar Fløde vifl @agderposten.no 977 07 707)

Trygghet - helikopter ved sjukehuset

Foto: Arendal Venstre

– Strategiplanen slår fast at dagens sykehusstruktur på Agder bør ligge fast frem til 2030, fastslo sykehusdirektør Jan Roger Olsen da han i går presenterte sykehusets strategiplan for 2009-13 bystyret.

Strukturen innebærer tre sykehus som er lokalsykehus med akuttsykehusfunksjoner. Olsen viste til formuleringen i strategiplanen: «Realistisk tidshorisont for et nytt sykehus på Sørlandet vil være 2030».

– Flere sykehus etter 2030

– Men denne administrasjonen ser ikke at ett felles sykehus vil være det riktige for Sørlandet selv i 2030, fremholdt Olsen. Han pekte på at teknologiutviklingen tilsier noe annet.

– Angivelsen av 2030 settes ikke bare for å skape ro, men for å sette en «holdbarhetsdato» for dagens sykehusbygg, som dermed må holdes i hevd. Vi må ikke få en reprise av det som er skjedd i Kristiansand, fremholdt Olsen. Han viste til at dagens to sykehusbygg i Arendal og Flekkefjord er blant de mest moderne i hele landet, mens Kristiansand – hvor vedlikehold har vært forsømt, er unntaket. Her vil det kreves investeringer på mist 200 mill. for å nå en akseptabel standard.

I forhold til de som tenker ett nytt Agder-sykehus snarlig, viste Olsen til at Østfold må få nytt bygg. Når en der snakker om investeringsbehov på 8-10 milliarder kroner, sier det seg selv at Sørlandet ikke kan påregne summer i denne størrelsesorden de første nokså mange årene, fremholdt Olsen.

Tre akuttmottak

Han trakk også frem føringer fra Helse Sørøst om at det burde være bare ett akuttmottak i Sørlandet sykehus, men at man lokalt nå har fått aksept for tre på grunn av avstandene, og dette slås også fast i strategiplanen.

Den tidligere utskjelte sykehusdirektøren ble dermed mottatt som lokal helt av et bystyre som mottok budskapet som den reneste lystgass:

Styret og Vårherre

– Jeg forstår det slik at dette ligger fast så lenge du er i aktivitet? spurte Jan Kløvstad (V).

– Ja, så lenge styret og Vårherre vil, repliserte Olsen, og la til: Vårherre holder seg nok i ro, men styret kan jeg nok ikke rå over!

I omsorgskomiteen etterpå omfavnet både komitéleder Atle Svendal (Ap) og Einar Halvorsen (H) Olsens glade budskap, og flere uttrykte glede over at fakkeltogenes tid er forbi.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**