Ung kvinne på topp

Nominasjonsmøtet i Sør-Trøndelag Venstre valgte i dag Guri Melby (27) som toppkandidat på lista til stortingsvalget 2009. På de to neste plassene følger Erling Moe fra Trondheim og Marit Foss Sundseth fra Meldal.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Guri Melby

Guri Melby er 27 år og kommer opprinnelig fra Orkdal, men bor nå i Trondheim. Hun har lang erfaring som lokalt folkevalgt, først i Orkdal og nå som bystyrerepresentant i Trondheim. Der sitter hun også i kultur,- idretts- og friluftslivskomiteen og i klimautvalget. Melby har tidligere vært aktiv i Unge Venstre, og sitter nå i landsstyret i Venstre. Hun var også førstekandidat for Venstre siste stortingsvalg. Hun er utdannet lektor med mastergrad i nordisk, og jobber nå som høgskolelektor ved lærerutdanninga på HiST. Politisk er hun også svært opptatt av skole, utdanning og forskning, i tillegg til miljø- og klimaspørsmål.

Erling Moe

Erling Moe har lang fartstid i Venstre, både sentralt og lokalt. Han har tidligere blant annet sittet i fylkestinget i Sør-Trøndelag, og sitter nå i bystyret i Trondheim. Moe jobber som avdelingsdirektør i Domstoladministrasjonen og bor på Rosenborg i Trondheim. Moe har vært lektor i videregående skole i Trondheim, både i offentlig og privat skole. Han har også vært rektor ved Sonans Privatgymnas i Trondheim. Han er spesielt opptatt av skolepolitikk, og at kvaliteten i skolen blant annet skal sikres gjennom etterutdanning for lærere slik at lærerne skal ha et faglig høyt nivå og være oppdatert.

Marit Foss Sundseth

Marit Foss Sundseth er fra Meldal. Der er hun Venstres representant i kommunestyret og hovedutvalg for utvikling og drift. Hun er utdannet adjunkt, og jobber som lærer i Meldal kommune. I tillegg driver hun gårdsbruk med kornproduksjon, og har tidligere arbeidet en del i omsorgssektoren. Hun er svært opptatt av miljø- og klimapolitikk, og deltar nå i arbeidet med en lokal miljø- og klimaplan. Hun er også opptatt av trafikksikkerhet, og har engasjert seg i arbeidet med å få flere gang- og sykkelveier.

Stortingsvalgslista som helhet er som følger:
1. Guri Melby, Trondheim
2. Erling Moe, Trondheim