Vil verne Kampentrappa og trehus i Brinken

– Trappen er over 100 år gammel, og sammen med de enda eldre trehusene fra 1800-tallet ved foten av trappen er dette et av de aller siste gjenstående rester av det gamle Brinken, sier Ola Elvestuen. Han vil lage ny reguleringsplan for Brinken 53-65.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Ola Elvestuen

Foto: Sveinung Bråthen

Her kan du lese forslaget om bygge- og deleforbud for området. Forbudet gjelder mens kommunen lager en ny plan for området, der vernehensynet blir ivaretatt.

FORSLAG OM DELE- OG BYGGEFORBUD FOR BRINKEN 53-65

Gjeldende reguleringsplan for Brinken 53-65 ble vedtatt den 10.05.1988 (S-2971). Flere av de eldre trehusene innenfor reguleringsplanen er bevaringsverdige og er oppført på byantikvarens gule liste. Videre omfatter planen også Kampentrappa. Et viktig og identitetsskapende element i nærmiljøet. Trappen er over 100 år gammel, og sammen med de enda eldre trehusene fra 1800-tallet ved foten av trappen er dette et av de aller siste gjenstående rester av det gamle Brinken.

Venstres bystyregruppe mener at gjeldende regulering ikke ivaretar de historiske verdiene i Brinken 53-65. Planen tillater for høy utnyttelse med nybygg opp til seks etasjer inntil Kampen park, og uten at hensynet til Kampentrappa og den bevaringsverdige bebyggelsen blir ivaretatt.

Reguleringsplanen fra 1988 for Brinken 53-65 er etter Venstres mening utdatert, og det bør utarbeides en ny reguleringsplan der den bevaringsverdige bebyggelsen reguleres til spesialområde bevaring. Utnyttelsen av det området med byggeareal for bolig må vurderes på nytt, spesielt med hensyn til å sikre en god løsning for Kampentrappa.

Venstres bystyregruppe fremmer følgende forslag:

Byrådet bes legge frem sak om dele- og byggeforbud for Brinken 53-65 med tanke på omregulering til spesialområde bevaring, eventuelt friområde og byggeareal for bolig

Oslo, den 27. februar 2009

Venstres bystyregruppe i Oslo