Kommentar til EU og Venstre

Kommentar til lederen i Avisa Nordland fra Berit Woie Berg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Det er et svært SAMLET Venstre som har vedtatt et godt Stortingsprogram for de neste 4 år!
Det er et MODIG Venstre som tar debatten om EU- spørsmålet der vi vet at uenigheten er reell.
Det er et DEMOKRATISK Venstre som gjennomfører en åpen debatt om et spørsmål som er krevende for partiet, men viktig for at vi bevisstgjøres på våre standpunkter.
Vi har en hel generasjon debattanter som bare var barn i 1994. Det har vært enorme endringer i Europa siden da. Både ja og nei argumentene endrer seg.

Berit Woie Berg

– Venstre er delt på midten om vi skal søke medlemskap i EU, men vi er enig i at Venstre skal følge det rådet folket gir i en folkeavstemming.
– At to syn på EU lever side om side i Venstre er ganske gjenspeilende for det norsk folk. Det splitter ikke partiet, men kan styrke partiet at vi diskuterer det.
– Uenigheten og åpenhet om EU gjør at vi har en god debatt der våre standpunkt blir prøvd. Det er gode argumenter for å søke EU medlemskap og der er gode argumenter for å la det vær. Det er NYE argumenter både på ja og nei siden 1994 og 1972. Enten vi en gang i fremtiden vil stemme ja eller nei, er jeg glad for at Venstre ikke har unngått å ta debatter underveis. Det bevisstgjør oss og gir oss kunnskap.

Jeg er stolt over at Venstre tør å ta vanskelige debatter på en god måte. Debatten var saklig med respekt for at det er plass til både ja- og nei-folk i partiet.

Berit Woie Berg
Leder Nordland Venstre.