Biologisk mangfold – markering på Lillehammer

Oppland Venstre markerte 22. mai verdens dag for biologisk mangfold. Leder i Naturvernforbundet i Oppland og styremedlem i Lillehammer Venstre, Kjell Fredrik Løvold, orienterte om faktorer som truer det biologiske mangfoldet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Grønn skog

Foto: A.Hovstø

Den største trusselen for det biologiske mangfoldet i Norge er menneskelig inngripen i naturen, både utbygging av areal og utslipp av klimagasser, for å nevne noe. Innføring av fremmede og svartelistede arter er også et stort problem. Mange av disse gjør stor skade ved å ødelegge næringsgrunnlaget for eksisterende plante- og dyreliv.

Kjell Fredrik Løvold sendte 22. mai et brev til Gunnar Kvassheim, leder i Stortingets energi- og miljøkomité. I brevet understreker Løvold viktigheten av at teksten i den nye Naturmangfoldsloven ikke svekkes mer enn hva Regjeringen allerede har bidratt til. Venstre må bidra til at Norge får en forpliktende og tydelig lovgivning for å ivareta økosystemet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**