Brekk må rydde opp

Venstres stortingsrepresentant Andre N. Skjelstad spør nå Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk (SP) om han vil ta initiativ til å endre regelverket slik at gårdbrukere og andre yrkesgrupper som avskriver investeringer kan få mulighet til å bo sammen med sin utenlandske ektefelle i Norge. Gjennomsnittsinntekten per årsverk i jordbruket er nå lavere enn underholdningskravet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

-Jeg ble kjent med dette etter at gårdbrukeren Petter Bjørnli fra Bindal som ville gifte seg med sin russiske kjæreste har fått avslag på familiegjenforening med den begrunnelse at gårdbrukeren ikke kan forsørge sin utkårede, sier Skjelstad. Gårdbrukeren eier flere eiendommer og har formue, men i regelverket til UDI står det ingenting om at formue skal medregnes i inntekten.

– Regjeringen skjerpet underholdningskravet i 2008 og når Brekk ikke makter å øke inntektene i landbruket er det politikken det er noe galt med, sier Skjelstad. – Gårdbrukere flest investerer store beløp i gården og dermed er en hel yrkesgruppe avskåret fra å skaffe seg utenlandske ektefeller, avslutter Andre N. Skjelstad.

Her kan du lese Skjelstads spørsmål til Lars Peder Brekk:
Spørsmål – Underholdningskrav

Les mer i disse avisene om Bjørnlis sak:
Namdalsavisa – UDI stopper ekteskap
Nationen – Bondeinntekt stopper ekteskap