Lund Venstre om støtte til kulturtiltak

OK-utvalget i Lund har flere ganger diskutert retningslinjer som skal gjelde når vi fordeler kulturmidler. I dag gjør avdelingsleder kultur en god jobb, men utvalget ønsker klarere retningslinjer for fordelingen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Det er bl.a. kommet signaler fra enkelte at støtte bør tildeles etter medlemstall. Jeg ser det som vanskelig for ikke si umulig å tildele midler etter slike kriterier.

Mange barn og unge deltar på flere aktiviteter innen for eksempel en menighet — de kan da bli "talt" flere ganger.

Uorganisert ungdom blir ikke tatt med — dette er for øvrig en målgruppe som er spesielt viktig å støtte opp om. Vi har et spesielt ansvar for dem som "faller utenom" organisert aktivitet.
Lag og foreninger som driver "lavterskel" aktivitet bør etter min mening prioriteres — ikke utestenges.

Borgny Eik

Foto: Kenneth Gjesdal

Når det gjelder aktiviteter som lag i bygdene driver, har disse ikke mulighet til å få høye medlemstall siden befolkningsgrunnlaget ikke gir rom for det. Aktiviteter for barn her er like viktige som i tettbebygde strøk — for ikke si mer, siden tilbudet blir mer begrenset.

Som tidligere er det viktig at tilskudd til aktiviteter for barn og unge prioriteres på topp. Det må allikevel være mulig for andre lag å få tilskudd. Eksempelvis rekrutterer korps og kor sine medlemmer fra for eksempel kulturskolen og dette er også en viktig side av vårt kulturliv.

Også lag og organisasjoner som driver aktiviteter som har til hensikt å integrere våre "nye landsmenn" – bør være en prioritert gruppe.

Konklusjon: Det må brukes skjønn når tilskudd til kulturarbeid tildeles etter aktivitet, bredde og målgrupper.

Lund Venstre v/Borgny Eik foreslo i OK-utvalget 28/5 at det settes ned en arbeidsgruppe med tre politikere og avdelingsleder kultur til å se nærmere på retningslinjene for tildeling av kulturmidler. Det innhentes tilsvarende eksempler fra andre kommuner og OK-utvalget får saken til politisk behandling i løpet av høsten.

Forslaget ble enstemmig vedtatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**