Rakkestad Venstres Miljøpris 2009 til Reva Norge AS

Elbil importøren Reva Norge AS er årets vinner av Rakkestad Venstres Miljøpris. Reva mottar prisen for sitt nitidige arbeid for å levere elektriske biler til det norske markedet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

I forbindelse med Verdens Miljødag, den 5. juni, deler Rakkestad Venstre årlig ut en miljøpris til en Rakkestad bedrift som gjør et slag for miljøet. I fjor var det Bruktbua som fikk prisen. I År går prisen til elbil importøren Reva Norge AS.

Reva

Foto: Reva

Reva, som eies av Felleskjøpet, importerer den indiske elbilen Reva City Car til det norske markedet. Reva City Car er registrert som en elektrisk, 4-hjuls motorsykkel og er EU-godkjent for 3 personer. Elektriske kjøretøy er i dag den teknologien som gir mest miljøfordeler. Reva City Car er en effektiv og kostnadsbesparende elbil. Reva er 3 ganger så effektiv i bruk som en vanlig bensinbil. Strømkostnadene er 5—10 øre/km. Les mer om Reva her.

Vi lever i en tid hvor vi for alvor forstår konsekvensene av vår bruk av fossil energi, og vi har liten tid på å redusere våre utslipp av drivhus gasser. Kommende generasjoner vil få vesentlig redusert livskvalitet hvis vi ikke handler nå. Med dette som bakgrunn ser Rakkestad Venstre meget positivt på at pionerer som Reva satser på å selge elbiler i oljenasjonen Norge.

Stadig nye oljefelt må åpnes for å dekke behovet for energi. I den rødgrønne regjeringen har miljøet møtt nederlag etter nederlag. Regjeringen har åpnet for å lete etter olje og gass utenfor Lofoten og Vesterålen. Disse havområdene er noen av de mest sårbare vi har. De er gyteområder for verdens siste store bestand av torsk, og er uvanlig rike på naturverdier.

Den sittende regjeringen har satt rekord i antall nye letetillatelser for oljeindustrien. Den har åpnet for oljeboring i Barentshavet, på Goliatfeltet, og for leteaktivitet utenfor Jan Mayen. Og den kommer ikke med satsing på fornybar energi til tross for at dette var del av klimaforliket.

I slike tider er Rakkestad Venstre stolte av at kommunen har en bedrift som Reva som tør å gå mot strømmen og satse på ebiler!

Venstre er det eneste partiet som stiller et miljøultimatum. Vi kommer ikke til å delta i en regjering i neste periode som starter oljeboring eller —leting utenfor Lofoten og Vesterålen. Beslutningen om dette blir fattet i 2010. Vi må ha en regjering som ikke vingler om dette etter høsten. En slik regjering trenger et sterkt Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**