I’m in love with a fairytale

Aleksander Rybakk er den nye europaborger. Med kulturarv fra det gamle øst-Europa og oppvokst i Skandinavia har han fremført et kulturelt uttrykk som har tatt hele Europa med storm.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Det var ikke bare det at han vant, det var måten han vant på. En brag ingen i MGPs femtiårs historie har klart tidligere.

I ettertid er det var interessant å se hvordan medier, skandinaviske som østeuropeiske, evnet til å trykke gutten og hans kulturelle uttrykk til sitt hjerte. Alle er stolt over han. Russiske medier gjør han til sin sønn på samme måte som norske — dette er diplomati og fredsarbeid på høyt nivå!

Venstre kake marsipan logo musikk

Venstre står for en liberal innvandringspolitikk. Denne står langt fra den sosialdemokratiske naivitet som nå råder, hvor ressurssterke personer tvinges ut, mens andre tas inn med en naivitet som er ubeskrivelig, stigmatiseres og systematiseres til ressurssvake borgere. Den står like langt unna den fremmedfryktige og tilnærmet rasistiske uttrykk fra populistene på høyresiden.

Venstre vil åpne for arbeidsinnvandring og kulturinnvandring. Vi vil verne hardt om asylinstitusjonen ved å gi mennesker som trenger vern beskyttelse. Venstre vil i større grad enn nå åpne Norges grenser for alle som vil jobbe. Uansett herkomst skal innvandrere få en mulighet til å etablere seg hos oss med samme muligheter og rettigheter som nordmenn. Denne muligheten hadde nordmenn som utvandret til den nye verden ved inngangen til 1900-tallen, denne modellen har Norge på Svalbard, og dette gjelder i dagens Schengen område. For en liberal venstrevelger er det uønsket med et samfunn der eksempelvis en italiener er mer velkommen til å etablere seg i Norge enn en hviterusser. Venstre rangerer ikke, for oss er det ingen forskjell på mennesker. Vi gir alle en sjanse og like muligheter.

Aleksander Rybakk er en liberal drøm — en trussel mot janteloven og dets voktere. En stemme til Venstre er en stemme til et styrket kulturelt og skapende mangfold som bringer verden framover!

Terje Cruickshank
Nordland Venstre