Venstre 6,7% på ny måling

Venstre får 6,7% på ANBs måling i dag. I går fikk Venstre i Aust-Agder 5,2% på regional måling i Fædrelandsvennen. det er solid framgang fra juni før stortingsvalget i 2005 og lokalvalga i 2007.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Oslo (NTB): Tre måneder før valget er det et klart borgerlig flertall blant norske velgere. Ap har en oppslutning på 29,4 prosent, mens Frp ligger like bak med 28,1 prosent. Det viser junimålingen som Opinion har utført for Avisenes Nyhetsbyrå (ANB). De borgerlige partiene ligger an til å få 92 mandater på Stortinget til høsten. Det er ti flere enn for fire år siden og elleve mer enn det som trengs for å ha flertall på Stortinget. De rødgrønne risikerer å tape tolv mandater og får bare 75 seter på tinget på denne målingen. Rødt er inne med to mandater.

Arbeiderpartiet får 29,4 prosent, fram 0,4, mens Sosialistisk Venstreparti har støtte fra 7 prosent av de spurte, tilbake 0,1. Senterpartiet får 5,7 prosent, fram 1,4. På høyresiden er Frp størst med 28,1 prosent, tilbake 0,4, mens Høyre får 13,6, en framgang på 0,6 prosentpoeng. Venstre går tilbake 2 prosentpoeng til 6,7 prosent og Kristelig Folkeparti går fram 0,1 prosentpoeng til 6 prosent.
Rødt får 2,2 prosent, en framgang på 0,5 prosentpoeng. Kystpartiet får 0,7 prosents oppslutning, fram 0,1. Andre partier får 0,6 prosent, tilbake 0,7. (©NTB)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**