Terrassen må bevares for allmennheten

Lillehammer er den best bevarte historiske trebyen ved Mjøsa og bygningsmiljøet har nasjonal verdi skriver Eivind Brenna i sin blogg etter at fylkesutvalget i dag behandlet sentrumsplanen for Lillehammer. Han gikk inn for vern av Terassen og en utbygging av kjøpesenter som styrker gågata.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Fra Eivinds blogg på hjemmesiden til Oppland fylkeskommune refereres :
Lillehammer er den best bevarte historiske trebyen ved Mjøsa og bygningsmiljøet har nasjonal verdi. Det er viktig å ta vare på dette miljøet og ikke binde seg opp til enkelte utbyggere på sørsida av gågata. Derfor var det viktig å åpne for at Mesnasentret kan bygges ut på en kontrolert måte med høydebegrensninger, parkeringsplasser og boliger og ikke minst er det viktig at et nytt butikksenter her vil ende opp i gågata ved Lilletorget. Vi i Oppland Venstre tror også at en utbygging her vil bidra til at noe av biltrafikken nord- og østfra stopper her og ikke fortsetter ned til Strandtorget. Dette er viktig å ta vare på handelen i gågata. Vi Venstre mener også at Terassen må beholdes som et område for allmenheten og ikke bygges med konferanserom for hotellet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**