Miljøpris til Eik naturbarnehage

Tradisjonen tro deler Gjøvik Venstre ut miljøpris i anledning verdens miljødag 5. juni. I år gikk prisen til Eik naturbarnehage på Øverby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Det var en gjeng med nysgjerrige barn som kom løpende fra trær og hytter da Gjøvik Venstres Marie Tingvold og Ketil Kjenseth bokstavelig talt dro til skogs for å overbringe årets miljøpris.

I en glenne i skogen ovenfor Øverby helsesportsenter ligger Eik naturbarnehage. Der har 15 barn og 3 ansatte sitt daglige tilholdssted de aller fleste dagene i året. Da vi var innom var i tillegg en kanin i hospits og et ekorn svingte seg i trestammene. I tillegg til nærkontakt med dyr, har de en egen “kjøkkenhage”, en gaphuk og flere lekeområder i skogen.

Eik naturbarnehage

Foto: T.E. Pettersen

– Her har vi sjelden syke barn, forteller gründer Liv Skaaren-Fystro. Med god hjelp fra familien og Gjøvik kommune startet hun den første naturbarnehagen i kommunen i 2006. Barenhagen er basert på såkalt utepedagogikk. Derfor var det ikke en eneste plasteleke å skue.
– Vi serverer utefrokost fra tidlig i mai og til langt på høsten, fortsetter Skaaren-Fystro, og forteller om utefrokoster på gode dager også i desember. Det er en trolsk stemning i skogen og barna trekker ofte på seg huldreantrekk og andre klesplagg for å leke. De tar i hovedsak initiativ til leker og aktivitet selv, men ofte drar de også på litt lengre turer hvor de voksne tar seg av planleggingen.

Prisen var 1000 kr til reisekassa, en fuglekasse og et diplom. Både barna, de ansatte og foreldrene fikk ros for barnehagetilbudet og at de velger å benytte seg av dette. Som takk for prisen serverte barna allsang, saft og boller. Foreldre og besteforeldre var behørig invitert til å overvære prisutdeling og sang fra gapahuk-scenen.

Gå til Utdaningsnytt

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**