Mening: Nei til utvidelse av Oalsgata

Alexander Sjursæther mener at kommunen ikke bør bruke ekspropriering for å utvide Oalsgaten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Sandnesposten skriver at Sandnes kommune bekrefter at flere hus og næringsbygg må rives når Oalsgaten skal utvides med flere felt.

Flere hus må rives

For å få vekk disse titalls eiendommene for å kunne bygge ut Oalsgaten med bla annet kollektivfelt og sykkelfelt må kommunen ekspropriere. Dette mener jeg ikke bør gjøres. Ekspropriering er et kraftig virkemiddel man må være forsiktige med å bruke, det skal kun brukes i situasjoner hvor det er absolutt nødvendig og alle andre måter har feilet. Her må kommunen prøve andre måter.

Ved forrige eksproprieringssak, om kunstgress på Ganddal, lukket politikerne dørene til bystyresalen under behandlingen av saken. Dette er udemokratisk, jeg mener at partier som Arbeiderpartiet som stemte for ekspropriering, bør kunne se velgerne i øynene og innrømme hva de faktisk stemmer for. Ved neste eksproprieringsbehandling bør derfor ikke politikerne prøve å gjemme seg bak låste dører.

For å bli kvitt en del av trafikken som også påvirker trafikkavvekslingen i Oalsgaten, bør man bygge Gandsfjord bro snarest, dette har Venstre ment i over 20 år.

Fra Oalsgaten går det 4 bussruter; 2, 14, 62 og X79 (de to siste går sjeldent og 14 bruker bare halve Oalsgaten). Det virker ikke særlig forsvarlig å bygge et eget kollektivfelt for så få busser.

Trafikken mot sentrum er stor og økende, men vil det hjelpe å bygge mer vei? Nei. Ifølge kommunen selv gikk trafikken etter nye RV 44 kom ned med 7 prosent, men er igjen oppe i samme nivå. Mer veier vil altså føre til mer privatbilisme…

Istedenfor å bruke penger på å betale for ekspropriering og utvidelse av veien, bør pengene heller brukes på kollektivtilbudet, slik at bilistene ikke har noen unnskyldning for å ikke bruke kollektivtransport… Det er privatbilismen som skal lide her, ikke uskyldige folk som tilfeldigvis bor ved veien.

Alexander Sjursæther

Foto: Venstre