Patetisk og patetisk herr Tveiten

Rødts gruppeleder i Moss bystyre kaller Moss Venstre patetisk fordi vi påpeker at Fair Trade var Venstres baby. Hvem er egentlig patetisk da?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Fairtrademerket

Foto: Fairtrade

Rødts Eirik Tveiten mener det er patetisk når leder av Moss Venstre påpeker det arbeidet Venstre over tid har gjort for å promotere Fair Trade og jobbe for Moss som Fair Trade-kommune. I stedet skryter han på se gat han har fått dette arbeidet i gang fordi han forslo det i “regjeringsforhandlingene” etter valget i 2007.

Høsten 2006 tok Moss Unge Venstre initiativ til en underskriftskampanje om å gjøre Moss til en Fair Trade-kommune. Ved å samle inn 300 underskrifter kunne de få dette forealgt bystyret gjennom et såkalt borgerinitiativ. Enkeltforretninger i Moss bidro gjennom å ha underskriftslister i sine lokaler og Moss UV fikk mange tilbakemeldinger og god støtte på aksjonen.

Moss Venstre vedtok i sitt partiprogram på vinteren 2007, følgende formulering under oerskriften Fair Trade: “Vi vil at en større andel av matforbruket på kommunale institusjoner og arbeidsplasser omgående skal være Fairtrade-produkter. Moss Venstre vil vri matforbruket i mer miljøvennlig retning samt gjøre Moss kommune til en pådriver innen etisk handel gjennom kommunens rolle som storinnkjøper.”

Våren 2007 ville ikke Moss UV skape uro i valgkampen med fare for at det gikk partipolitisk prestisje i saken. Derfor bestemte de seg for å vente med å levere inn borgerinitiativet til etter valget. Resta er historie, som det heter. Til Venstres store glede hadde Rødt i praksis fått med Venstres program i “regjeringsplattformen”.

Borgerinitiativet til Moss UV ble med ett overflødig. Venstre vil gjerne takke Tveiten for hjelpen, til tross for at Rødt ikke hadde med ett eneste ord om dette i sitt partiprogram.

Tveitens angrep på Moss Venstre – leserbrev i Moss Avis.

Saken fra Moss Venstre – på dette nettstedet.

Sindre Westerlund Mork
Gruppeleder i Moss bystyre