Fjern moms på frukt og grønt!

Venstre har i sitt alternative statsbudsjett foreslått å fjerne momsen på frukt og grønt. — Vi må legge til rette for at folk kan gjøre sunne valg i hverdagen gjennom å gjøre det billigere å kjøpe sunn mat, og dyrere å kjøpe usunn mat, sier Guri Melby (bildet).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Guri Melby

Foto: Cathrine D. Hagen

Adresseavisen har de siste dagene fokusert på den dramatiske vektøkningen vi ser blant skolebarn i Norge. Særlig bekymringsverdig er det at overvekt blant barn er knyttet til foreldrenes utdaning og inntekt, noe som gjør at dette i tillegg til å være et helseproblem, også blir et sosialt problem. Venstre mener det nå er på tide at sentrale myndigheter tar større ansvar. — Vi må legge til rette for at folk kan gjøre sunne valg i hverdagen gjennom å gjøre det billigere å kjøpe sunn mat, og dyrere å kjøpe usunn mat, sier nestleder i Sør-Trøndelag Venstre, Guri Melby.

Venstre vil stimulere til et sunnere kosthold gjennom en omlegging av avgiftssystemet. — Konkret foreslår vi i vårt statsbudsjett at det ikke blir moms på frukt og grønt (0 pst.), mens det blir full

Mat, frukt, grønt, eple

Foto: Microsoft

mva-sats (25 pst.) på brus og sterkt sukkerholdig drikke, og at den generelle matmomsen økes med ett prosentpoeng. I tillegg vil vi øke tobakksutgiften, sier Melby. — En høyere sukkeravgift vil føre til at sukkerholdige produkter og søppelmat blir dyrere, og da er det viktig at alternativet, nemlig frukt og grønt, blir billigere.

Les saken i Adresseavisen her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**