– Det er mange veier inn i en hverdag som rusavhengighet, sier Anne Tørå Solsvik

Anne Tørå Solsvik støttet også det gode og gjennomarbeida forslagget til ruspolitisk plan.

– Det er mange veier inn i en hverdag som rusavhengighet, og denne planen tar inn over seg den komplekse situasjonen rusavhengige befinner seg i og hvor mange virkemidler vi må ta i bruk på veien ut fra den hverdagen, sier Tørå Solsvik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Anne Tørå Solsvik 18.6.09

Foto: Jan Kløvstad

Planen lister opp en rekke forslag til tiltak og Solsvik fremhevet spesielt punktet om forpliktende samhandling med helseforetakene.

– Utfordringene med samarbeid med foretakene har vært stor mange steder i landet og er viktig å holde trykket og fokus på, sier Tørå Solsvik.

Hun fortsetter. — Det som derimot er litt for svakt i planen er et helhetlig arbeid med ettervernet, som er vårt ansvar som kommune. Det er mange som sikkert er folkeregistrert i Arendal og sliter med rusavhengighet et annet sted i landet eller burde hatt kommunen der når de er ferdige på avrusning. Dette må vi komme tilbake til.

Til slutt påpeker hun begrepsbruken i planen.

– Venstre innførte pasientrettigheter for rusavhengige og vi kjemper i dag for å sikre at de rettighetene blir oppfylt. Derfor er det litt underlig å lese gjennomgående i planen om rusmisbrukerer. Dette er et dårlig ord og ikke dekkende for den sykdomssituasjonen som så mange sliter med, avslutet hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**