Anne Solsvik mener Solheim må gå

Unge Venstre-lederen raser etter Erik Solheims kommentar om at han og SV sov i timen, og ikke innså konsekvensene av å innføre en avgift på biodiesel. – Det er klart at Erik Solheim må vurdere sin posisjon hvis ikke han har tenkt å stå inne for denne avgiften. Det vil bli det eneste riktige i en slik situasjon, sier Anne Solsvik, leder for Unge Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Anne Solsvik

Foto: Arendal Venstre

I dag sa Erik Solheim at han og SV ikke så konsekvensen i regjeringen av å legge en avgift på biodiesel.

– Det er helt uhørt at en ministeren både for miljø og utvikling ikke så dette klart. Det er han som virkelig burde hatt den mest fullstendige oversikten over fordeler og ulemper ved en slik avgift, sier Solsvik.

Hun fortsetter. – Det er rett og slett pinlig for en miljøvernminister å ikke se hva konsekvensen er når man først snakker varmt om at næringslivet skal omstille seg til å ta miljøvennlige valg, og så velger han å straffe de noen måneder senere med en avgift.

— Det er påpekt gang på gang at Solheim har to jobber på en gang, og nå kom et forslag som viser at det på ingen måte er en fordel å ha en overarbeidet minister i kampen for et miljøvennlig samfunn. Nå må han gå, avslutter Solsvik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**