Et budsjett for skole, kultur og miljø

Venstres budsjett er en prioritering av skolen, kulturen og miljøet i Moss. Når kommunen er i en økonomisk vanskelig situasjon kreves det at politikerne prioriterer det viktigste først. Derfor satser Venstre på skolen og vårt lokalmiljø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Skolestart, barn

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Skole
Moss Venstre mener det er viktigst med godt innhold i skolen. Derfor omfordeles pengene som i dag brukes til skolefrukt og SFO-prisene settes lik prisene i barnehagen (med betaling i 11 måneder som i barnehagene).

Disse pengene – og mere til – brukes til bedre læremidler, økt lærerdekning, samt midler til etter- og videreutdanning i ledelse for rektorer og undervisningsinspektører og i rådgiving og undervisingsfag for lærere i henhold til behov fra kommunens kompetansekartlegging i skolen. Hensikten er å nå de politiske målsettinger om styrking av innholdet i skolen og økt lærertetthet.

Krapfoss skole er den eneste skolen som ikke har et fullt skoleløp. Venstre vil at skolen skal tilpasse elevtallet til skolens arealer slik at skolen igjen blir 1-7-skole. Barn som normalt skal begynne på skolen, skal tilbys å få velge å begynne på Verket eller Bytårnet.

Teater, kultur

Foto: Microsoft

Kultur
Styrking av oppvekstmiljøet ellers gjøres ved å sette av penger til en halv stilling (kan samarbeide med sang- og musikk- og idrettsrådet samt Parkteateret og kulturskolen) til å koordinere kulturtilbud og følge opp ulike støtteordninger for frivillige lag og foreninger.

Avtalen med Middagsåsen skisenter videreføres ut over 2010 og ishallen får opprettholdt støtten.

SOK får styrket sin disposisjonskonto slik at de kan prioritere tiltak som støtte til Arena, Mosseskogen vel, Eldreakademiet m.m. og elevavgiften på Kulturskolen beholdes på dagens nivå.
Kulturstipend og -pris opprettholdes og rammene til biblioteket økes.

Sosialt ansvar
Avlastningstilbudet til barn og unge samt tiltak til rusomsorg styrkes gradvis i perioden.

Skog høst løv sti marka

Foto: Jan Harsem

Miljø
Et bredt flertall i bystyret har fastslått ønske om å verne Mosseskogen. Venstre setter derfor av penger til å kartlegge de kulturminner som finnes i skogen som grunnlag for vern.

Det settes av penger til å følge opp behovet for å overvåke støv/luftforurensing og en kommunal miljøpris.

Venstre vil også investere i ENØK-tiltak og innføre piggdekkavgift og brukerbetaling på parkering for ansatte.

Bysentrum
Venstre utsetter opprustingen av Kirketorget da vi ønsker å se dette i sammenheng med utviklingen av et "kulturkvartal" i sentrum (Parkteateret, Moss kirke, Kirkeparken vgs, Arena, Samfunnssalen) og spørsmålet om regionalt kulturhus.

For å støtte opp om kulturaktiviteter og spisesteder på kveldstid, avviser Venstre endringen i parkeringsomfang og -avgift.

Sedler

Foto: Venstre

Eiendomsskatt
E-skatten reduseres med 0,2 promille i 2010.

Rådmannen pålegges å legge fram en revidert økonomiplan til behandling i bystyret i juni 2010, hvor e-skatten ikke skal overstige kommunens utgifter til dekning av låneporteføljen. Det betyr et maksimalt nivå på under 90 millioner kroner.

Budsjettet
Tallbudsjett (pdf): https://www.venstre.no/files/ostfold/moss/TallbudsjettMoss2010.pdf
Verbalforslag (pdf): https://www.venstre.no/files/ostfold/moss/VerbalforslagBudsjettMoss2010.pdf

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**