Ansvarsfraskrivelse om Melløs

Man kan lure på om ansvarsfraskrivelse er en del av grunnopplæringen i de røde partiene som styrer i Moss. De har sluttet å løpe fra ansvaret for Melløs stadion. Nå spurter de fra det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Til tross for at Rødt er det eneste partiet som i sitt program fastslår at de raskt skal legge til rette for ny stadion på Melløs, har deres representant, Eirik Tveiten, i bystyret konsekvent gått inn for å ruste opp dagens anlegg. Helt fram til flertallet i bystyret nå er enig med ham. I Moss Avis 9.12.09 sier han imidlertid; "Det er vel flere enn Moss kommune som skal bekoste en oppgradering". Melløs stadion er et kommunalt anlegg og kommunens ansvar.

Da bystyrets flertall 7.12.09 bestemte å ikke bevilge penger til ny arena, er det naturlig at arbeidet med å oppruste Melløs kommer i gang så for som mulig. Uten en klar plan for dette vil Moss FK i alle fall ikke få lisens for å spille i på Melløs i 2010. Tiden er knapp da lisensforholdene skal være klare innen nyttår.

Teater, kultur

Foto: Microsoft

Kulturutvalget (SOK) har møte 17.12.09 og siden dette ligger innenfor deres ansvarsområde, kan de følge opp saken. Imidlertid sier SOK leder Øivind Tandberg-Hanssen (SV) til Moss Avis 12.12.09; "Det er bystyret som må ta initiativ til det".

29.09.08 vedtok bystyret følgende; "Hvis nye Melløs arena ikke lar seg realisere, oppgraderer Moss kommune dagens Melløs så den tilfredsstiller minimumskravene til NFF." Hvor tydeligere går det an å si det? Bystyret har bestemt og sagt at det er kommunens ansvar.

Nå må Tveiten, Tandberg-Hanssen og styringsflertallet følge opp bystyrets vilje før det er for sent. De har tidligere fossrodd fra ansvaret og så gått over til påhengsmotor. Nå må de slå av motoren og ta ansvar for å få vedtatt en konkret plan for opprusting av Melløs.

Sindre Westerlund Moss
Gruppeleder for Venstre