En takk til deg, lærer

Jeg ønsker å takke deg lærer, for den innsatsen du gjør for barna. Samtidig håper jeg du ikke mister motet. Ikke mist motet fordi vi politikere ikke gjør det vi kan for at du skal kunne gjøre jobben din så godt som du kunne gjort.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Studenter, høgskole, universitet, studier

Foto: Microsoft

Jeg vet som far hvilken enorm innsats som gjøres rundt i skolene. Hvilket engasjement, hvilken kunnskap og hvilken motivasjon du som lærer har for at våre barn skal få utnyttet sine anlegg og lære. Hver eneste dag. Ikke bare hver skoledag, men hver eneste dag. Jeg og mange fedre og mødre med meg, er både imponert og takknemlig for det. Det er våre barn også. De forteller om det med glød i øynene når vi snakker om skolen hjemme.

Jeg skulle ønske jeg kunne si det samme om mine politikerkolleger når vi der snakker om skolen. Men dessverre er ikke interessen for å snakke om det eller viljen til å forstå den samme som den er blant foreldrene og våre barn. Det gjenspeiler seg i budsjettene vi vedtar. Som nå i Moss før jul.

Representanter for posisjonspartiene trekker alltid frem at vi har vært flinke til å pusse opp og bygge nye skoler. Ja, det har vi, og det kan vi være stolte av. Samtidig skal vi fylle disse flotte skolebyggene med innhold. På det området blir det mer prat og mindre handling. Alle mener fortsatt at det er viktig, men det er ikke alle som vil prioritere det i budsjettet.

I Moss er vi enige om at det er tjue lærere for lite i skolene våre, samlet sett. Da holder det ikke å skryte av at vi bygger gode bygg om det betyr at vi ikke satser på flere lærere. Venstre har tatt konsekvensen av det og igjen prioritert deg som er lærer, også i årets budsjettforslag.

Utdanning, klasserom, elev, skole

Foto: Microsoft

Venstre vil at det skal bli flere av dere lærere. Venstre vil at dere skal få bedre læremateriell å bruke til å lære våre barn. Venstre vil bruke mer penger på å gi dere etter- og videreutdanning slik at dere kan bli enda flinkere til å hjelpe barna våre. Derfor gir Venstre mer enn tre millioner kroner ekstra hvert år til innholdet i skolen, i vårt budsjettforslag. Venstre vil drive politikk i bystyret. Politikk er å prioritere noe foran noe annet.

Derfor prioriterer Venstre dere lærere framfor å bruke fem millioner på å ruste opp kirketorget. Hvorfor ruste opp det når vi ikke har bestemt hva vi vil med kulturkvartalet som ligger rundt? Derfor prioriterer Venstre dere lærere framfor å bruke inntil tre millioner på kameraovervåking på skolene. Er det ikke bedre med godt innhold i skolen enn å overvåke skolebygningene? Derfor prioriterer Venstre dere lærere framfor å bruke et par millioner på skatepark. Mange ungdommer vil ha en slik park, men er det ikke viktigere å gi dem en bedre skole?

Forslaget ble stemt ned av Ap, SV og Rødt. De ville ikke prioritere dette. Venstre hadde ingen andre innsparinger å ta av enn det disse partiene hadde i sitt budsjett. Venstre gjorde ingen andre grep enn å bruke pengene annerledes. Partiene som styrer Moss hadde med andre ord penger til å gjøre det samme om de ville. Venstre gjorde det fordi vi prioriterer skolens innhold.

Derfor vil jeg beklage overfor deg som lærer, at vi dessverre ikke — ikke denne gangen heller — nådde frem. Det er fortsatt ikke vilje til å prioritere innholdet i skolen hos de som styrer i Moss. Da må det nok skje endringer. I mellomtiden ber Venstre deg som lærer å være tålmodig. Fortsett å stå på for barna våre. Det er mange av oss som er glade for det. Så kan det hende det kommer bedre tider når Venstre får gjennomslag.

Sindre Westerlund Mork
Gruppeleder for Venstre