Flytter bare promiller

– Det er og blir et stramt budsjett i Arendal, sier Venstres Jan Kløvstad. til Agderposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Her ser du «budsjettkaka» til Arendal kommune i 2010, som viser hvor stort kakestykke de ulike sektorene får av totalsummen på 2,1 milliarder kroner som er satt av til å drive kommunen neste år. Politikerne flyttet bare 2,2 promille.

Henta fra agderposten. no: (VIDAR FLØDE [email protected] 97 707 707)

– Det viser at bystyret har svært stor tillit til de disponeringer rådmannen foreslår, bemerker Jan Kløvstad (V) etter bystyrets budsjettmøte. Kløvstad gjorde selv et poeng ut av at bystyreflertallet bare flyttet 4,65 millioner kroner på forslaget til driftsbudsjett rådmann Harald Danielsen la frem for politikerne i forrige måned.

Flyttet 2,2 promille

Når kommunens totale driftsbudsjett er på 2,1 milliarder kroner, betyr det faktisk at politikerne bare har omdisponert 2,2 promille i forhold til rådmannens forslag.

– Det er og blir et stramt budsjett. Budsjettet er utfordrende å behandle politisk, fordi det e mange forventninger det ikke er plass til. Det blir ei stram linje i 2010, sa Kløvstad da han la frem budsjettforslaget fra «posisjonen» – som samarbeidspartiene Arbeiderpartiet (12), Kristelig Folkeparti (3), Senterpartiet (2) og Venstre (2) kaller seg.

Etter at Knut Mørland forlot KrF har de ikke lenger flertall, men fikk støtte fra SV (3 i bystyret). Imidlertid reiste Mørland seg i bystyret og roste størstedelen av posisjonens budsjett, og ved avstemningen sørget han for at budsjettet ble vedtatt med 23 mot 16 stemmer.

62 % til omsorg og skole

Som «kaka» over viser, er det omsorg og skole som er de tunge sektorene i Arendal kommune – som ellers. Nesten en tredjedel av totalbudsjettet går til disse to sektorene. Men mye går også til administrasjon. Legger vi sammen de to «kakestykkene» til administrasjon, kommer man opp i 16 %. Det betyr at 336 millioner kroner av de 2,1 milliardene går til administrasjon.

Foreslo «avbyråkratisering»

Deler av bystyrets opposisjon er sterkt kritiske til veksten i administrasjonen, og dette kom til uttrykk i de alternative budsjettforslagene; Fremskrittspartiet (8 i bystyret) foreslo en «avbyråkratisering» og la inn kutt på 35 millioner kroner i sitt budsjettforslag. Pensjonistpartiet – med bare en i bystyret etter at Kåre G. Knudsen brøt ut, klasket til med forslag om å kutte 11 mill. i byråkratiet. Høyres (6 i bystyret) nøyde seg med forslag om 2,5 mill i byråkratiet. Viktigste endring i forhold til flertallets budsjett var at Høyre ville gi 830.000 kr mer til driften av Arendal kulturhus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**