Stopp Datalagringsdirektivet!

Innlegg i Sandnesposten om Datalagringsdirektivet.
Venstre er mot et slikt direktiv, og er åpne for å bruke reservasjonsretten for å hindre en nedbyggelse av personvernet i Norge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Alexander Sjursæther

Foto: Unge Venstre

Regjeringen har lagt frem høringsutkastet til det omstridte Datalagringsdirektivet, det går mot innføring av et direktiv som vil nedbygge personvernet til over 500 millioner europeere, inkludert Norges innbyggere. Dette er en så kritisk sak at man må bruke reservasjonsretten!

Hvorfor skal informasjon om hvilke mennesker som kontakter oss lagres? Hvorfor skal informasjon om hvor vi befinner seg når vi kontakter journalister lagres? Hvorfor skal avsendertidspunkt for tekstmeldingene som vi sender våre medlemmer lagres? Hvorfor skal lengden på telefonsamtalene med våre politiske venner i utlandet lagres? Hvorfor? Med EUs datalagringsdirektiv risikerer vi å snu opp ned på fundamentale rettsprinsipper i Norge. Hvorfor vil norske politikere gi opp personvernet vårt?

Direktivet pålegger internett – og teleselskap å lagre trafikk- og lokaliseringsdata, som for eksempel IP – adresser, tidspunkt for inn – og utlogging, avsender og mottaker av e-post, geografisk lokalisering og lengde på telefonsamtaler. Denne informasjonen skal lagres i opptil to år, dette er en gedigen utvidelse fra dagens krav og omfatter flere områder enn dagens regelverk.

Dette bryter mot prinsippet om at man er uskyldige til det motsatte er bevist, her skal hele folket under overvåking hele døgnet. Arbeiderpartiet er den største pådriveren for dette direktivet. Heldigvis har ikke Arbeiderpartiet flertall på Stortinget, og sakens skjebne hviler i hendene på Høyre, de har ikke bestemt seg enda. Venstre var allerede i 2006 først ute med å klargjøre et nei til direktivet.

Allerede har det vært en massiv mobilisering mot Datalagringsdirektivet, vi må få politikerne til å forstå at dette inngrepet mot våre privatliv kan de ikke godta. Gå på stoppdld.no og skriv under på oppropet mot Datalagringsdirektivet, du også.

Vi kan ikke la frykten for kriminalitet og terror gå på bekostning av grunnleggende friheter. Etter terrorangrepene 11.september, har politikere verden over hengitt seg til strengere overvåking og kontroller. Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner, den dagen vi lar frykten kontrollere våre liv, har vi tapt vår frihet.

På trykk i Sandnesposten 12.01.10.
Les flere blogginnlegg fra Alexander Sjursæther her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**