Årsmelding fra fylkestingsguppen 2009

Bjørg H. Jenssen, gruppeleder fylkestingsgruppa
Franziska Wika, fylkestingsrepresentant
Tor Arne Solvoll, 1. vara representant fylkestinget

Nordland Venstre gikk sammen med Kristelig Folkeparti i forhandlinger med Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet I desember 2008, med avtaleinngåelse I februar 2009. Gjennom forhandlingene fikk Nordland Venstre fylkesråd for samferdsel. Etter at gruppeleder for Venstres fylkestingsgruppe May Valle tiltrådte vervet som samferdselsråd, rykket Bjørg Jensen inn på fast plass som gruppeleder for fylkestingsgruppen.

Bjørg Jensen fikk frikjøp tilsvarende 40 % ressurs. Som del av posisjonen er det ikke stilt andre ressurser til rådighet for fylkestingsgruppen. Fylkestingsgruppen mottar heller ikke støtte fra Nordland Venstre.

Som frikjøpt på deltid er det derfor en klar fordel at gruppeleder er bosatt i Bodø, og derved ikke har behov for dekning av bo – og reiseutgifter. Frikjøptressursen medfører også at Bjørg ikke mottar møtegodtgjørelse og tapt arbeidsfortjeneste på fylkestingssamlingene. Det avholdes arbeidsmøter en fast dag i uka. På disse møtene deltar fylkesrådet og gruppelederne fra posisjonen. I tillegg inviteres gruppeleder med på diverse andre møter i fylkesrådet, bl.a budsjett- og økonomiplanarbeid. Gruppelederne har forberedende møter før arbeidsmøtene.

Arbeid i fylkestingsgruppa:

Venstre har vært aktiv i Fylkestinget på følgende saker;

Interpellasjoner og spørsmål

o Tiltredelseserklæringen
o Fylkesdelsplan for vindkraft — spørsmål til fylkesråden
– egen høringsuttalelse
o Økonomiplan 2010-2013
o Kulturkommune i krise trenger
o Utstyrsstipend for elever i utdanningsprogram musikk, dans og drama
o Fordeling av kulturmidler
o Behandling av klagesaker
o Rusomsorg i Nordland Fylke — ønske om temadag under Fylkestingssamling

Uttalelser:

o Personvern og misbruk av personnummer
o Hamsunsenteret

Avisinnlegg:

o Venstre på Stortinget er ingen utopi
o Syv dimensjoner i det liberale kulturelle rommet
o Mot en kulturell gullalder
o Kunnskapsbasert næringsutvikling
o Avslutt samrøret!
o Rovviltpolitikk
o Heldagsskolen — politikkens pedagogiske alibi
o flere nyetableringer og bedre rammebetingelser for små bedrifter

TV innslag på Mo indusdtripark – Fylkes web TV — april

Utklipp fra retriever viser at samferdselsråden har hatt ca 225 oppslag i avisene som er tilsluttet denne ordningen. I tillegg kommer oppslag i aviser utenom ordningen (Saltenposten, Avisa Nord-Salten etc.). Samferdselsråden har også deltatt i en rekke TV-intervju og debatter.

Verv:

Bjørg er styremedlem i Sykehusapotek Nord HF og sitter i valgkomite for tildeling av næringspris og komite for Plan og økonomi.
Fransziska sitter som nestleder i komite for kultur, og er valgt til leder for Distriktsprogramrådet.

Arbeid i fylkesrådet:

Kollektivtrafikk
Samferdselsråden har hatt sterkt fokus på utvikling av kollektivtilbudet i Nordland. Det er lagt vekt på utvikling av et godt buss og båttilbud, og det er utviklet billettsystemer med rabatter som skal stimulere til økt bruk av kollektivtilbud. Dette er et arbeid som er under utvikling. Det arbeides med en egen kollektivplan for Bodø. Samferdselsråden leder dette arbeidet.

Jernbane
Det er også under arbeid en egen jernbanemelding med formål å sette jernbaneproblematikken i Nordland på dagsorden og øke innflytelsen på nasjonalt nivå.

Det er signaler fra sentralt hold om reduksjon av stoppested langs Nordlandsbanen og Ofotbanen. Dette er en problematikk det arbeides med nå.

Forvaltningsreformen/økt ansvar for veg
Som følge av forvaltningsreformen, har Nordland fylke fått ansvar for tidligere riksveger og riksvegferjer. Innsatsen på veg er økt betraktelig, større bevilgninger og åpning for rentefrie lån har gjort det mulig med betydelig innsats på nye fylkesveger. Dette er veldig positivt da vi med tidligere bevilgninger til de samme vegen, knapt hadde klart å finansiere TOVENtunnellen.

Fra lokallagene i Bø og Lødingen har det ved gjentatte høve vært tatt opp behovet for opprustning av riksvegstrekninger. Det var derfor ekstra gledelig at fylkesrådens innstilling om å få tatt disse to vegstrekningene og Røsvikveien (den gamle rv 50) allerede i 2010.
Dette var mulig ut fra en samla plansituasjon og ekstra bevilgninger i
2010.

Det er vedtatt bevilgning til ny Klakkstad bru på Røst (9mill)
Det skal påbegynnes arbeid med flaskehalsen Fjelldalskaret i Tjeldsund kommune – arbeidet skal gjøres i 2010. Prosjektet har stått på vent lenge og er nå kommet i gang i nært samarbeid med Tjeldsund kommune v/ordfører og Tjeldsund Venstre v/ Gunnhill Andreassen.

Det kan også nevnes at det har vært god kontakt med Herøy Venstre når det gjaldt båtruter til Brasøy og Husvær, og det nå på plass et tilbud som de ble fornøyd med. For Hamarøy og Vågan er fortsatt drift av Skutvikferja sikra gjennom ekstra midler fra samferdselsdepartementet. Dette gjelder både til drift og markedsføring av Skutvikferja og Andøyferja.

Krav til miljø
Samferdselsavdelingen arbeider ut fra et sterkt miljøperspektiv. Dette gir seg utslag i bl.a.:

A. Krav til busskvalitet:
1. Krav til utslipp. Moderne Euro5 motorer med ekstra partikkelfiltre er en revolusjon i forhold til tidligere.
2. Piggfrie dekk på en del av de nye bussene. Utprøves.
3. Tilgjengelig. Universell utforming med god tilgjengelighet for rullestolbrukere — barnevogner.
4. Økt bruk av bestillingsturer/drosjer der befolknings-/kundegrunnlaget er lite.

B. Krav til båt:
1. Tilpasset båtstørrelse til behov — hensyn til antall passasjerer, gods og farvann
2. Samordning mellom ferjer og hurtigbåt
3. Bruk av bestillingsturer
4. Søke å minimalisere posisjonskjøring

Det arbeides nå for å få ut anbud på båtdriften. Utslipp av miljøgasser vil gi en betydelig vekting i anbudet. Andre faktorer som spiller inn vil være farleder og fartsområder samt passasjerkapasitet.

I Nordland ble det åpnet for å søke om å bli fylkets sykkelby. Det var kun Mosjøen og Bodø som søkte om dette. Mosjøen hadde den søknaden som matchet kriteriesettet best og ble valgt. Det er bevilget 1 mill for 2010 som en startbevilgning. Totalt skal fylket bevilge 5 millioner, mens staten skal bidra med 4 millioner.

Generelt
Fylkesråden for samferdsel er nå gitt en plass i vegpakke Salten II. Her vil vi ha med oss både hensynet til myke trafikkanter og syklister.

For landet som helhet er planleggingskapasitet — både i privat og offentlig sektor en knapphetsfaktor som påvirker framdriften av større prosjekter. Imidlertid er følgende større prosjekt på de nye fylkesvegene prioritert fra 2014. :

Fv. 17 — Stokkvågen Kilboghamn
Glombergan
Det vil også bli arbeidet for å få bru over Holandsfjorden inn i langtidsplanen.

Oppsummert
I sum synes vi fylkestingsgruppen for Venstre i Nordland har stor innflytelse, gjennom å sitte i posisjon og ha fylkesråd for samferdsel. Vi opplever å bli lyttet til og at våre innspill tas med i behandling av sakene. Forbedringsområder for 2010 er uten tvil tettere kontakt med Nordland Venstre og lokallagene. Spesielt gjelder det å få til en dialog på et tidlig tidspunkt i sakene — lenge før de kommer til fylkestingsbehandling.

Bodø, 07.02.10

May Valle Bjørg H. Jenssen